KLUBBLØP: For mange er seier i klubbløpet det største målet i løpet av bilcross-sesongen. Ingenting smaker bedre enn å kjøre fra sine egne klubbkamerater. Desto verre er det når seieren glipper i aller siste runde.
Se flere bilder fra klubbløpet til NMK Hønefoss.
Rundt om i landet blir klubbløpene kalt VM. Det sier sitt om hvor mye prestisje det ligger i å vinne dette ene løpet hvert år, der man kun kjører mot kjørere fra samme klubb – og ingen biler er på bud.
Derfor blir bilcrossbilene av de helt verste slaget, og prestisjen stor. Det blir kåret mange «verdensmestere» på hver sin tue i det ganske bilcross-land.
I klubbløpet til NMK Hønefoss lå Marius Røsholt an til seier, helt til alle fire hjulboltene på venstre framhjul takket for seg og røyk tvers av i siste runde av A-finalen.
Et bilcrossbilde sier mer enn tusen ord. Skuffelsen var overveldende for den stakkars Opel-kjøreren.
Få hadde vel fortjent mer å vinne enn Marius, en av mange ildsjeler i bilcross-Norge. Denne karen står på tidlig og seint, året rundt, som baneansvarlig i NMK Hønefoss.
– Egen kjøring er blitt nedprioritert de senere årene, bortsett fra ett par løp på hjemmebane og klubbløpet hvert år. Jeg har mange, mange, mange timer med dugnad her, forteller Marius til bilcross.no.
– Klubbløpet er liksom det store, og det må jeg få med meg. Når jeg lå så godt an som jeg gjorde, var det direkte vondt å se framhjulet trille avgårde i A-finalen, forteller den raske hønefossingen.
Isteden ble det Stig Sollie som nok en gang ble klubbmester i NMK Hønefoss med en av sine raske Volvoer. Samtidig med mange gratulasjoner, får «verdens beste bilcrosskjører i Hønefoss» også mange vennlige utfordringer:
– Detta går ikke lengre. Du MÅ bare slås, skriver en klubbkamerat på Stigs Facebook-side.