Alle bilene til start har det vært mulig å bude på – men ikke nå lenger.
Sjekk: Bilcrosspraten har for lengst passert 100.000 avspillinger.
Ryktet har gått, og Bilcross.no har får det bekreftet fra NMKs hastighetskomite-leder Guro Haug Buvik: – Ja, vi i hastighetskomiteen fikk mail med info om dette:
– Det var fra bilcross-seksjonen, sier Guro, som forteller at alt NMK har gjort er å videreformidle informasjonen fra NBF til de neste Juniorlandsfinale-arrangørene.
– Spesielt uheldig at juniorene mister bil på bud
Helt siden regelen om bud på bare finalebilene i juniorklassen kom, har det vært dispensasjon fra denne regelen på ett juniorløp i sesongen: NMKs Landsfinale for junior.
Denne muligheten til å få dispensasjon fjerner nå Norges Bilsportforbund (NBF). I kontrakten med Landsfinale-arrangørene for juniorklassen strykes dette punktet.
Ifølge mailutveksling Bilcross.no har fått innsyn i er begrunnelsen at det er så stor økning i antall bud, og at det er spesielt uheldig at så mange juniorer mister bil.
Ingen bud på resten – langt flere bud på finalebilene
Seksjonen håper dette blir tatt i mot som et positivt tiltak for alle bilcross-juniorer. Bilcross.no-tipsere setter et stort spørsmålstegn ved det: – Er det ett løp alle juniorer stiller til start fullt innforstått med muligheten for å miste bil på, så er det vel en Landsfinale?
Dessuten, med ingen bud på resten av startfeltet vil det bli bare enda mer bud på finalebilene – så de juniorene som kommer til finale på en Landsfinale vil jo garantert ha enda mindre sjanse til å beholde bilen.
En hake er at det ikke spesifiseres antall finaler, det er helt opp til arrangøren å bestemme. Så hvem blir den første Landsfinale-arrangøren til å arrangere en finale langt nedover alfabetet? Z-finale?
Juniorlandsfinale-arrangement blir et tapsprosjekt?
Landsfinale-arrangører er tjent med flest mulig biler på bud, så dette blir spennende å se hvordan det løses fremover. Det kan bli langdryge finaler. Men skal klubbene sitte med noe inntekt etter å ha lagt ned masse tid og penger i et slikt storløp, så må det kanskje bli sånn – haugevis med finaler?
Bilcross.no-tipserne, som vil være anonyme, frykter at fremtidens Juniorlandsfinale-arrangement kan bli et tapsprosjekt, uten frie budregler slik det alltid har vært.
Til syvende og sist: – Hva er positivt for juniorene, hvis dette ender opp med at ingen vil søke å arrangere Juniorlandsfinalen fremover?
Slik lyder vedtaket
NBFs bilcross-seksjons sekretær Vera Bakke Andresen har sendt Bilcross.no vedtaket som ble fattet i seksjonen: «Antall bud på løp er et stort diskusjonstema på mange fronter, da det har vært veldig økning av disse de siste årene. Spesielt er det mange som påpeker at det er uheldig at så mange juniorer mister bil».
«Så blir det i den forbindelse pekt på at NMKs landsfinale for junior, etter søknad fra den enkelte arrangør, blir gitt fritak fra regelen om at det kun er finalebiler som er på bud. Dette har seksjonen forståelse for, og i tråd med at vi på generelt grunnlag ikke gir dispensasjoner, ønsker vi å gjennomføre dette også når det gjelder Juniorlandsfinalen og bud. Det vil dermed ikke gis tilsvarende dispensasjon fra og med 2024».
«Vi håper alle ser at dette gjøres som et positivt tiltak for våre juniorer. Samtidig ønsker vi å informere om dette så tidlig som mulig slik at arrangør har mulighet til å se på antall finaler de ønsker å ha på finalen i 2024».