Det hersker full forvirring, og flere varsler at deres siste bilcrossløp er kjørt. Og hva betyr egentlig de nye reglene i praksis?
Sjekk: Bilcrosspraten har for lengst passert 100.000 avspillinger.
Bare for å si det først som sist: Jeg har alltid vært for å gjøre alt mest mulig fritt, og la bud og baner begrense hva som lønner seg å trimme og koste på biler.
For å rappe et kjent slagord: Det enkle er ofte det beste. Som vi alltid har sagt til alle som lurer på hva bilcross er: «Alt er lov, unntatt turbo og firhjulstrekk».
Begrensninger blir sjelden billigere
Begrensninger i regelverket har kommet nå og da, ofte med argument om at bilcross skal bli billigere. Men det finnes nesten alltid en omvei til samme resultat, som ofte blir dyrere. Diverse håpløse begrensninger på trimming opp gjennom årenes løp er ett eksempel. Dekk er ett annet:
Jeg nekter å tro at dekkbudsjettet er noe rimeligere i dag, enn da man kunne kjøre på hva man ville – og fikk kastet gamle rallycross-slicks etter seg, nærmest gratis.
En gang i tiden var dekkreglementet helt fritt, tenk det.
Nye regler – ny misnøye
Nå kommer det nye regler for 2024-sesongen. Som blir slaktet i sosiale medier. Noen positive tilbakemeldinger er det, men de drukner fullstendig. Det er ikke få bilcross-profiler som varsler at deres siste bilcrossløp er kjørt, hvis dette blir stående: – Takk for meg, skriver Ole Henry Steinsholt.
Det er to setninger som har kommet til i det nye reglementet (ekstern lenke): Launch kontroll og etter–markeds datasprut er ikke tillatt ellers fritt innsprøytningssystem.
Og: Det er ikke lov med sekvensiell eller dogboks girkasse, ellers fritt. Manuell girkasse skal ha H-mønster.
Omveier blir ofte dyrere
Alle med en liten lilletå innenfor bilcross-sporten har fått med seg at det koker på sosiale medier, for eksempel Bilcross.no-gruppa på Facebook. Hvordan skal vi tolke dette? De fleste er negative, noen få er positive – og nesten alle er i stuss.
Dette kan tolkes på mange forskjellige vis, skal vi dra en konklusjon fra kommentarfeltet. Og hva er tanken bak, hvordan ser man for seg at dette vil virke i praksis? Min tanke er at dette vil, som de fleste andre begrensninger, til syvende og sist virke fordyrende.
Det finnes stort sett en omvei til samme resultat, for de som vil bruke tid og masse penger på dette. Parallellen til gamle rallycross-slicks er slående, når vi tenker på gamle rallycross-girkasser.
Ville vinnerbiler vil vi alltid ha
Sjarmen med bilcross er at et startfelt med vidt forskjellige biler drar av startplaten og kan konkurrere på overraskende like vilkår. Bakhjulsdrevne drar starten, men blir tatt igjen i svingene av gnagere.
En liten loppe med en sint liten maskinist kan kjempe med et skip av en Volvo med dobbelt så mange hester under panseret.
Og noen ganger stikker en eller annen vill vinnerbil av, og det må man bare tåle. Det skal fortsatt holde helt inn til mål.
Bud er den viktigste reguleringen
Holder det helt inn til mål for både bil og sjåfør, kan alle trøste seg med at den ville vinnerbilen mest sannsynlig tilhører noen andre etter løpet er ferdig. Så får de se om det var så lett å vinne som det så ut som. Budregelen er den viktigste reguleringen av bilcross-sporten. Punktum.
Begrensning i bane var en gang en viktig brems for verstingbiler, også. Men det ser ut til å være en tapt sak. Allerede noen få år etter sportens spede start begynte de raske banene å få innpass. Den utviklingen klarte man aldri å snu.
Med disp fra ganske strenge hastighetsregler i reglementet gikk det bare fortere og fortere på rettere og rettere baner. Men – i dag ser vi at begge deler, både knot og lange strekker, lever godt side om side.
Høring og full åpenhet
Det mest merkelige med alt, er at slike regelendringer kommer helt ut av det blå for de aller fleste. Og uten en begrunnelse. Speakers corner var en god ide, men det var ikke åpent for debatt. Så vidt vi vet, så vet ingen bakgrunnen for regelendringene. Vi har hvert fall ikke sett noen begrunnelse eller forklaring på hva som gjelder.
Fra Bilsportforbund-hold er det ingen info, utover at reglementet er sluppet. Jørund Mostue, en ivrig Bilcross.no-leser, foreslår høring i forbindelse med regelendringer. Lasse Bruu, en annen ivrig leser, foreslår å se til Sverige når det gjelder info og åpenhet:
Der har det svenske forbundet en offisiell Facebook-side som det kan stilles spørsmål og forbundet svarer. Som så ofte før koker dette ned til det gode, gamle rådet: Full åpenhet.
«Sammen framover»?
«Sammen framover» er Norges Bilsportforbund sitt nye slagord, lansert av NBF-president Glenn Mellegaard under åpningstalen før årets Bilsportkonferanse. Da er det viktig at vi former fremtiden til sporten vi er så glad i – sammen.
Alle kan ikke bli fornøyd, men det kan bli en bedre forståelse for hva man har tenkt og hvorfor man lander på det man gjør. Jeg tror at vi får til bedre løsninger med en bred debatt og tenker ut de beste konklusjonene – sammen.
Akkurat nå virker det som at det råder full forvirring i bilcross-Norge – nok en gang. Og i verste fall gir flere opp. Det er jo det siste vi ønsker, nå som bilcross-sporten er på sitt aller beste.