Det ble ikke bare stor spenning inn til siste målflagg, men lenge etter målgang, også: Lena Flakk vant på poenglikhet med Thea Martinsen, Ole Henry Steinsholt vant fra publikumsplass i finalene – og én vant helt suverent: Junioren Stian Bårdseth.
Sjekk Bilcrosspraten – hver torsdag på Bilcross.no.
Bilcross.no-cup er blitt kjørt helt siden det aller første året tilbake i 2015, bare med opphold i de to korona-årene 2020 og 2021. Dette er det syvende året med Bilcross.no-cup-vinnere, i alle tre bilcrossklassene åpen, junior og damer. Det har neppe vært flere med i cupen noen gang tidligere.
Totalt ligger det 60.000 kroner i premiepotten i cupen, som blir fordelt på de beste i hvert enkeltløp og de beste sammenlagt i cupen. I år gikk de største sjekkene til NMK Grenland, NMK Hamar og KAK Kristiansand:
Suveren juniorseier
Stian Bårdseth (NMK Hamar) satte skapet skikkelig på plass i finaleløpet: Etter en andreplass i åpningsløpet på Kongsberg og en fjerdeplass på Sigdal, tok han likegodt seieren i både finaleløpet på Konsmo og dermed også cupen sammenlagt.
Cupen ble avgjort i A-finalen, der den største utfordreren Henrik Hofton (NMK Modum Sigdal), som vant åpningsløpet, sto igjen i sandfella.
Og i B-finalen, der tredjemann i cupen Remi Julin-Torgersen (NMK Modum Sigdal) endte sin finale-ferd.
Trøbbel for mannen i ledelse
I åpen klasse ble det bare trøbbel for mannen som lå i suveren ledelse før cupfinalen: Ole Henry Steinsholt (NMK Grenland).
Bilen ville bare ikke, og Ole Henry endte på en 40. plass og ingen finalekjøring i finaleløpet.
Med mistehjul på bilen og campingstolen under armen, var Ole Henry spent på finalene:
Vant fra publikumsplass
Det ble stor regneaktivitet for å avdekke alle eventualiteter. Alle varianter av regnestykkene viste at det var spesielt ett par konkurrenter som kunne ta igjen den suverene ledelsen til Ole Henry:
Jarl-Ivar Bendixen (NMK Konsmo), som var i B-finale, kunne klare å ta sammenlagt-seier hvis han kom seg opp i A-finale og vant den.
Jørn Rødland (NMK Konsmo), som starta nede i D-finale, ville ta sammenlagt-seier i cupen hvis han kom seg opp til A-finale.
Hele pallen avgjort i finaleløpet
Ingen av de to største utfordrerne til sammenlagt-seier klarte det de måtte for å vinne cupen totalt, så Ole Henry Steinsholt kunne juble høyt fra publikumsplass over å ta hjem Bilcross.no-cupen i 2023-sesongen.
Han fikk med seg Jarl-Ivar Bendixen på andreplass og Jørn Rødland (begge NMK Konsmo) på tredjeplass, i det som tilslutt ble pallen i årets Bilcross.no-cup.
– Veldig sosialt og moro å kjøre tre storløp over to dager, på tre forskjellige kanter av landet, er alle tre på pallen helt enige om.
Vant med en veldig variert bilpark
Ole Henry klarte det han hadde satt seg som mål for årets cup: Vinne med tre helt forskjellige biler: Boble med hekkmotor på Kongsberg, Volvo med frontmotor og bakhjulstrekk på Sigdal, og Opel Astra med motor og spinn foran på Konsmo.
Riktignok en Opel som ikke funket helt: – Det blir nok mest boble i bilcross fremover, forteller Ole Henry til Bilcross.no:
– Det er mest moro det!
B-finale-spenning i dameklassen
I dameklassen ble det aller mest spenning og tett som hagl. Det var to bilcrossjenter i delt ledelse før cupfinalen på Konsmo: Cathrine Hauglid (NMK Valdres) og Thea Martinsen (NMK Drammen).
Like bak lå Lena Flakk (KAK Kristiansand), som vant 1. runde i cupen på Kongsberg – bare tre poeng bak før finaleløpet.
Lena var rett i A-finale, de to andre i delt cup-ledelse var klare for B-finale.
Spenningen fortsatte i A-finalen
Dermed sto kampen om seier sammenlagt på mange måter i B-finalen, der Lena måtte spent følge med på hvem av de som skulle opp i A-finale og fortsatt kjempe om cup-seier.
Det var Thea som trakk det lengste strået, og klar for A-finale visste hun at hun bare måtte følge på Lena for å sikre sammenlagt-seieren.
Det klarte Thea, og fasit over målstreken var at Thea vant cupen sammenlagt med ett eneste poeng.
Vant på poenglikhet
Men så tok skjebnen en uventet vri: Det viser seg at en konkurrent har fått sin andre advarsel i finalen, og dermed rykker Lena opp en plass – og blir tilgodesett 27 poeng for andreplass, istedenfor 25 poeng for tredjeplass.
Thea rykker også opp en plass, men får til sammenlikning 24 poeng for fjerdeplass, istedenfor 23 poeng for femteplass.
Dermed blir det poenglikhet – og da tilsier cupreglementet at beste plassering i siste løp teller for å skille.
– Mistet helt trua på Sigdal
En overrasket Lena Flakk tar dermed Bilcross.no-cup-seieren i 2023-sesongen, uten å være helt klar over det selv.
Hun ledet etter 1. runde på Kongsberg og seieren der, men fikk en trøblete Sigdal-tur.
– Da mistet jeg trua, forteller hun til Bilcross.no.
– Det er stort
Men med andreplassen – tilslutt, etter juryavgjørelser etter finalen – i finaleløpet, så kunne Lena slippe jublene løs: – Det er vel helst ikke sånn man vil vinne, men klart det er stort.
– Og veldig velfortjent, for du var best i åpningsløpet og nest best tilslutt nå – og som vi alltid sier: Cup er cup!
– Ja, det er en veldig fin måte å kjøre bilcross på, der du må tenke litt taktikk og sanke poeng. Veldig moro!
– Kortvarig glede
Thea Martinsen, som et kvarters tid etter målgang i A-finalen hadde vunnet årets Bilcross.no-cup, har vunnet cupen før. Det var i hennes første år i dameklassen, da hun hadde gått opp fra junior, tilbake i 2019.
– Kortvarig glede, sier Thea og ler, vel vitende at cupen ble avgjort med minste mulige margin – altså på lik poengsum som vinneren. Så spennende det bare kunne bli.
– Men veldig moro å kjøre Bilcross.no-cup, på tre helt supre baner, og tre knallgode arrangører, og tre kule todagersløp med mye sosialt, sier Thea.