Nei, dette har aldri skjedd før i bilcrossens 42 år lange historie. Det er nesten så du ikke tror det er sant, det som skjedde. Men det skjedde.
Sjekk Bilcrosspraten – hver torsdag på Bilcross.no.
Se Bilcross.no-bildene fra Damelandsfinalen 2023.
Etter en NMKs Landsfinale for damer 2023 som gikk prikkfritt, skulle det digitale budsystemet sette prikken over i-en.
Alt lå an til at alle skulle rekke feiringen med god margin. Men bilcrossfolket ble stående i budkø mens banketten gikk for tomt telt rett ved siden av.
Syv timer
– Vi ble overbevist om at dette systemet er helt vanntett, sier en fortvilet Kim Andre Teigen, løpsleder, til Bilcross.no. – Vi var i kontakt med forbundet senest fredag, for vi ville ha en back-up. Det var ikke nødvendig, fikk vi beskjed om.
Mørket siger på, i en av de lyseste sommernettene. Klokka er rundt midnatt, og det er mange timer siden siste bil gikk over målstreken. Løpslederen er fortsatt høyt og lavt rundt banen.
Det er fortsatt fullt kaos. Det skal ta mer enn syv timer før det bare settes strek.
Alle bud annullert
Det digitale budsystemet krasjet, og arrangøren prøvde febrilsk å redde stumpene. For å gjøre en lang historie kort: Langt utpå natta endte misæren med at alle bud ble annullert.
Største skandale i bilcrossens 42-årige historie. Bud er grunnpilaren i sporten, når det svikter er det alvorlig på så veldig mange måter.
Det er mest alvorlig for en arrangørklubb som har stått på og lagt alt til rette for et perfekt arrangement – som får dette midt i fleisen.
Stort tap
NMK Kongsberg taper hundretusenvis av kroner i inntekter fra budene. Viktige penger for klubbdriften. Ifølge arrangøren var det godt over 2.000 bud, har Bilcross.no ubekreftede opplysninger om.
Kanskje hadde det vært 3.000 eller 4.000, med det startfeltet og de gromme bilene som var på Kongsberg denne helga, hvis alt hadde fungert som det skulle.
Det er bare å gange et budgebyr som tilfaller klubben på 300 kroner opp med 2.000, 3.000 eller 4.000 så ser du hva arrangørklubben tapte på dette.
Bomtur
Bilcrossjentene og heiagjengen gikk glipp av en fantastisk feiring. Bandet spilte mesteparten av kvelden for tomt bankett-telt. Noen tok igjen festen med renter etterpå, men det var en merkelig bilcrossnatt.
Det gikk ut over de som hadde reist langt og lenge for å bude på biler. De satt og ventet til langt utpå natt, uten at de fikk sjansen til å handle noe som helst.
Bekreft det gjerne, dere som reiste ens ærend for å legge inn bud – vi hørte om flere som hadde kommet fra både Bergen og Sverige for å bude.
Systemsvikt
Verst var det å se alle de fortvila folka i arrangørstaben, som gjorde så godt de bare kunne. Men uansett hva de gjorde, så hadde de ingen god back-up. Det ble skrevet bud på A4-ark, for eksempel.
Da de hadde klart å få inn alle opplysninger i det digitale systemet, var klokka over midnatt.
Da var det en ny dag, og utrolig nok kunne hvem som helst legge inn nye bud.
Fire år med forberedelser
Det er så vanvittig mye jobb å arrangere en Landsfinale. Det er blitt lagt ned en enorm dugnadsjobb i flere år. NMK Kongsberg-staben har ikke tatt lett på ansvaret det er å stå for en Landsfinale.
Og husk at dette er Damelandsfinalen som skulle gått i 2021, som ble tildelt høsten 2019 – før pandemien.
Det er årevis med planlegging – vanligvis to, men denne gangen fire år, som ligger bak.
Ingen plan B
Belønningen for all dugnadsjobb som er lagt ned skulle komme denne helga, i form av et perfekt stevne der alt var på stell fra start til slutt.
Så får arrangøren dette dumpende ned i fanget, etter sigende å ha blitt frarådet å ha en back-up. Et så ferskt system, uten en plan B.
Senest forrige helg ble Veteranlandsfinalen kjørt med bud på gamlemåten, med over 2.000 bud unnagjort på halvannen time.
En gåte
Helt utrolig det som skjedde i natt. Og som sagt: Det har aldri skjedd før. Og det må ikke skje igjen. Så mye penger forbundet får fra bilcrossen, så må det gå an å gjøre dette skikkelig.
Forbundet ville fått ett par hundretusen kroner inn på deres budavgift, bare på dette løpet alene. Og forrige helg fikk de inn opp mot en halv million totalt på flere løp.
At melkekua bilcross blir så stemoderlig behandlet som dette, er en gåte. Det har det vært lenge, for så vidt. Nå kan vi heller kalle det et mysterium.
– Dropp det!
Bilcross er alltid spennende, det er det ingen tvil om. Nå blir det like spennende å se hva etterspillet blir av denne fadesen, som man nesten må klype seg i armen for å skjønne er sant.
Det er blitt opprettet Spleis for å støtte klubben, og det er blitt oppfordret bilcrossjentene til å donere pengene for egenbud de hadde lagt inn til arrangørklubben.
Selv om det er godt ment: Dropp alt det der!
Ingen bilcross uten bud
Bud er grunnpilaren i bilcross, og når det svikter – tross alle lovnader, må forbundet ta sitt ansvar før folk flest tømmer lommeboka for å redde den stakkars arrangørklubben.
NMK Kongsberg bør få kompensert bortfallet av sine velfortjente inntekter. Og NMK Kongsberg skal selvsagt ikke få noe pes for dette budkaoset.
Vet du noe, eller har tips i denne sakens anledning? Bilcross.no@gmail.com.