De er helt nødvendige, men de blir litt for ofte utskjelt og må mang en gang tåle en verbal trøkk – akkurat som bilcrosserne på banen bør tåle en fysisk trøkk. Vi snakker om dommerne, juryen – de med brikker på brystet.
Leser du Bilcross.no? Da er du langt ifra alene!
I en prat med en av disse dommerne med den utakknemlige oppgaven å bestemme der andre ofte er veldig i tvil – bortsett fra de involverte som litt for ofte står på sitt, enten det er velbegrunnet eller ikke – kom det frem hvor mange løp vedkommende hadde vært på forrige sesong.
Praten var med Geir Sandberg fra NMK Fluberg, og den fant sted i en skogkant på Vendkvern under Neglespretten, sesongavslutningen for fjorårssesongen.
En viktig – men ofte upopulær oppgave
Dette er en av flere fjes som går igjen langs bilcrossbanene over hele landet. Geir regnet kjapt ut at han hadde hatt 25.000 bilcrossbiler susende forbi seg i løpet av sesongen.
Alle og enhver fulgt med et kritisk blikk, runde for runde, i tilfelle det kommer et usportslig trekk – gjennom 17 løpsdager på en sesong.
Det er en viktig oppgave, men litt for ofte en upopulær oppgave.
Men uten jury – ingen løp.
Fin måte å holde seg i miljøet på
I prat med dommere på løp – vi står jo ofte i den samme knottsvermen i en skogkant gjennom sommerhalvåret – kommer det frem gang på gang: At dette tross alt er en fin måte å holde seg i miljøet og bidra til bilcross-sporten, selv om man ikke er aktiv selv.
Det knaser i grus i hvert tygg mens vi kaster i oss litt funksjonærmat mellom omgangene, der vi prater om smeller og hendelser som jeg er sjeleglad for at ikke jeg trenger å mene noe om.
Mang en gang, mens jeg har latt juryen se på bilder og film før de tar en avgjørelse, har jeg priset meg lykkelig over å slippe å mene noe som helst.
Det er en vanskelig oppgave, og det er ofte en utakknemlig oppgave.
Krevende å skulle få med seg alt
– Noen ganger skulle man ønske at man hadde 360-graders blikk, sier Geir til Bilcross.no, og forklarer: – Når du følger med på to Saab-er som fighter på Starmoen, i full klinsj fem meter unna skotuppene dine.
– Samtidig smeller det bak ryggen din, så ligger to biler på taket, to meter unna deg. Så skal du forklare at «jeg så ikke hva skjedde»….
Det er krevende å skulle få med seg alt, understreker den rutinerte bilcross-dommeren.
Og skulle det være noe noen er uenig i, så stopper det ikke der og da, på løpet.
Personangrep i sosiale medier
Kanskje noe av årsaken til at de med brikker ikke har den på brystet er at det i senere tid er det blitt mye personangrep på sosiale medier, i etterkant av løp.
– Det er ikke greit, mener Geir i prat med Bilcross.no. – Vi er tross alt bare mennesker, vi også, vi som står på disse haugene og prøver å få med oss alt.
Ofte må man prøve å se mellom støvskyer, noen ganger mens man må ta ett par steg for å komme seg litt unna når det smeller som verst.
Ikke sjelden med sola blendende midt i mot, eller paraplyen stappa godt nedover hodet.
99 prosent av sjåførene er reale
De aller, aller, aller fleste forstår greia og er ålreite med dommere, løpsledelse og funksjonærer ellers, konkurrenter – og oppfører seg på løp. Det er jo tross alt normalen – det er noen få som ødelegger for de mange.
– Man må så absolutt ikke svartmale dette, 99 prosent av førene er reale, sier Geir. På spørsmål fra Bilcross.no om det blir like mye dømming denne sesongen, så er svaret:
– Tror ikke det, men hva gjør man når en arrangør ringer i panikken på torsdag før løp, når de mangler en dommer….
– Vi sees sikkert på en grushaug til våren, sier Geir og ler godt.
Mange brikker blir liggende i skuffen
Norges Bilsportforbund (NBF) har en egen side med informasjon til alle som kunne tenke seg å bli funksjonærer, og en egen jury-underside for alle som føler seg kallet – og egnet – til å være en del av juryen på løp (alle eksterne lenker).
Bilcross.no hører fra forbundet at det er ikke nødvendigvis brikkene som mangler, det er folk som vil bruke brikkene. Det er ganske mange som er kurset og klare for juryrommet, men ikke fullt så mange som sier ja når de blir spurt.
Det hjelper lite å ha brikke, hvis den blir liggende i en skuff og ikke hengende på brystet noen helger i løpet av sesongen.
Så det som tydeligvis mangler er ikke brikker, men engasjerte brukere av brikkene, ifølge Bilsportforbundet.