Snakker om storløp: – Dette er neppe gjort før i Norge, men siden det er dette vi kan, så hvorfor ikke?

PODCAST-OPPLADNING: Kjetil Flåten i aksjon under fjorårets Talentrace på Grenland motorsportsenter. I år skal speakeretrioen med Kjetil og lillebror Terje Flåten pluss Hans Martin Jensen også snakke seg frem til storløpet i en egen podcast dedikert Talentracet i første omgang, og kanskje lever den videre som en egen bilcross-podcast etter Talentracet 2022 også. Foto: Stian Ormestad.

Oppladningen til årets Talentrace kan du ha på øret – hver uke, helt frem til løpshelgen.

Talentracet i fjor: – Det var sjukt tøft!

Det er Førermøte-podcasten som står for en bilcross-versjon med fokus på Talentracet 2022. Førermøte har allerede etablert seg som en bilsport-podcast med nye episoder hver uke.

Det er speakertrioen som geleidet oss gjennom fjorårets Talentrace – og som også skal gjøre det i år – som står bak podcasten. Med en ny gjest hver uke, etter planen.

5.000 bud?

TITTELFORSVARER: Jonas Dalseth Jakobsen (NMK Hålogaland) vant fjorårets Talentrace – som den aller første med spinn på bakhjulene. Foto: Stian Ormestad.

Første gjest ut var Mister Talentracet himself, Even Hvaal, ildsjelen bak storløpet til NMK Grenland. Han trekker i trådene og har Talentracet som sitt hjertebarn.

Når det i podcasten blir snakk om bud – speakertrioen spår 5.000 bud i år – så er ikke Even så opptatt av bud i seg selv.

– Når folk trives, så kommer alt annet av seg selv – også bud.

Sjåfører – og show – i fokus

– Men du veit å drive butikk?, spør podcast-vertene som er brødrene Kjetil og Terje Flåten pluss Hans Martin Jensen. Budinntekter er en kjærkommen inntekt for bilcrossarrangører.

– Nja, jeg er mest opptatt av å få en bilsportklubb opp på beina, jeg.

Så forteller Even at på Talentracet er sjåførene i fokus. Løpet skal ligge helt opptil rallycross-standard. Og det har NMK Grenland så til de grader klart – til og med gjennom korona-tid.

Endelig et Talentrace uten restriksjoner

TOPP-TRE I FJOR: Ingen smågutter på pallen i Talentracet i fjor: Jonas Dalseth Jacobsen (NMK Hålogaland) vant foran Jørn R. Grinden (NMK Elverum) og Daniel Samuelsson fra Sverige – med bilen som ble budvinneren i fjor, en Opel Astra bygd på under en uke. Foto: Stian Ormestad.

Talentracet ble lansert i 2019-sesongen, og vi rakk bare et «normal-oppgjør» før korona-pandemien stakk kjepper i hjulene for bilcross-arrangørene.

Men dette løpet er blitt kjørt gjennom hele korona-tiden, som sesongens absolutte høydepunkt på bilcrossbanen i alle disse tre årene. Det har måttet utsettelser og korona-begrensninger til, men arrangøren NMK Grenland har klart å gjennomføre på mesterlig vis, likevel.

I år går det mot et Talentrace, helt uten restriksjoner.

Mye å kjempe om

I tillegg til heder og ære, flotte premier og spons fra Markedsligaen, teller også Talentracet 2022 som kvalifiseringsløp til NMKs Landsfinaler for åpen- og juniorklasse. Her kan du lese mer om Talentracet i Bilcross.no-arkivet.

Dato er helgen 17. – 19. juni 2022, og helt frem til løpshelga skal Førermøte-podcasten lade opp til årets Talentrace med en egen bilcross-podcast «Tre strake».

Litt merkelig navn på en podcast om et løp som går over to dager og helt sikkert krever mer enn tre strake for å komme rett i A-finale?

Det mest ikoniske bilcross-sitatet som finnes

PODCAST-BRØDRE: Lillebror Terje og storebror Kjetil Flåten er den harde kjerne i Førermøte-podcasten som har 111 episoder i arkivet i skrivende stund. Foto: Stian Ormestad.

– Navnet Tre strake har vært klart lenge før Talentracet kom på banen, og er tatt fra det kanskje mest ikoniske bilcross-sitatet som finnes: «Tre strake og rett i A» som har blitt hørt i depot siden 1980-tallet. Alle bilcrosseres drøm, rett og slett.

– Så selv om det er mulighet for FIRE strake på Talentracet, så er Tre strake det som gir den beste utgangspunktet og følelsen etter første dag, forteller Kjetil Flåten på vegne av speakertrioen og podcast-vertene.

– Det er også godt mulig at Tre strake som prosjekt og podcast lever videre også etter Talentracet 2022.

Første gang i Norge?

Men i første omgang vil podcast-vertene prate om Talentracet: – En egen podcast som en del av markedsføringen til et løp tror vi ikke er gjort tidligere i Norge. Men siden det er dette vi kan, så hvorfor ikke?

– Utover våren kommer det episoder hvor vi ringer til folk som er eller bør være involvert rundt Talentracet. Det vil komme noen utfordringer og avsløringer, så vi tror dette blir både moro og spennende å følge med på.

– Og vi tar gjerne mot tips til hvem som bør få en telefon fra oss!

– Det blir mye show!

En ny episode skal slippes hver mandag. En avsløring kommer Even Hvaal med i allerede denne første podcasten, noe som også er nevnt i prat med Bilcross.no tidligere:

– Vi har fått disp på Talentracet for en klasse til med innbudte førere. Det blir en egen klasse som skal bestå av 20 – 25 biler med sponsorer og eldre gale personer som ikke kjører til vanlig.

– Det blir mye show! Og akkurat her vil det bli større fokus på å vinne depot vil jeg tro, enn å vinne ute på banen – men bud vil det bli!

Hele podcasten Førermøte – Tre strake kan du høre her (ekstern lenke).

TALENTRACET: Storsatsingen til NMK Grenland har vært et av bilcross-sesongens høydepunkt de siste tre årene. Den nye speakertrioen fra i fjor, med brødrene Kjetil og Terje Flåten og Hans Martin Jensen, kommer tilbake i år, og satser enda større med ukentlig podcast om løpet fra og med nå og frem til løpsdato midt i juni. Foto: Stian Ormestad.

Les også: – Hva er det som er så moro med bilcross, ‘a?

Les mer om Talentracet på Grenland i Bilcross.no-arkivet.

Se Bilcross.no-bildene fra Talentracet i fjor.

Se bilder fra det aller første Talentracet.

,