John A. Johansen bygde seg en bilcrossbil av en liten Mini og stilte til start i det aller første bilcrossløpet. Det tok ikke lang tid før han lå opp-ned på taket – som den aller første i bilcrosshistorien.
Bilcross 40 år – les flere jubileumssaker her.
Hopp i det og prøv deg på Bilcross.no-kvissen!
Høsten 1981 gikk det aller første bilcrossløpet av stabelen i Norge, datoen var lørdag 17. og søndag 18. oktober. Areaen var Hakavik motorbane, med NMK Kongsberg som arrangør.
Vi vet hvem som vant: Rune Thornstrøm med Saab 99.
Gikk ei kule varmt
Men hvem var den første som fikk publikum til å hoie høyt og stå på tåspissene for å få med seg tidenes første taking?
For på tåspissen måtte du stå. Laagendalsposten rapporterte om 6.000 tilskuere. Det reelle publikumstallet lå nok litt under.
Men bilcross viste seg kjapt som den publikumssporten den er:
Det gikk ei kule varmt for flere av de hundre deltakerne.
Historisk rundkast
For John A. Johansen (NMK Kongsberg) gikk det trill rundt, med en bitteliten BMC Mini Cooper S. Han var 32 år i 1981, og godt over 70 år i dag – fortsatt racerkjører med Mini.
Bilcross.no møter han i Mini-garasjen hans utenfor Kongsberg, der han har flere prosjekt og konkurransebiler stående.
Senest i år tok han NM-medalje i racing. Det var hans tredje NM-medalje i godt voksen alder – alle sammen i BMC Mini Cooper.
Men lite visste han da han rullet på taket høsten for 40 år siden, at han skulle bli historisk i bilcross – det som kjapt skulle bli landets største bilsportgren.
Første og eneste gang
– Den rekorden kan ingen klare å ta fra meg, sier John og ler godt. Og legger til at han faktisk aldri har rullet på taket igjen. Det ble med dette første og eneste rundkastet.
Det hører med til historien at Mini-en ble strekt opp og brukt videre. Revansjen kom på Notodden en liten stund senere:
Samme bilen som han rulla på taket med på Hakavik, ble plutselig til vinnerbil.
Deilig revansje
– Jeg hadde massevis av problemer, bare reparerte og skrudde som besatt hele dagen – som så ofte. Det var så vidt jeg kom meg til D-finalen med et nødskrik. Men i finalene klaffet alt, fra bakerste startspor i alle finalene!
«En frekk og våken sjåfør bak spakene», skrev Telemark Arbeiderblad: «De omlag 1.000 tilskuerne fikk se en rekke forbikjøringer av skoleeksempel-kategorien».
Revansjen var et faktum. Og den var deilig. John ble i avisspaltene kalt «publikums store yndling».
Comeback – etter 35 år!
John var med i toppen så lenge Mini-en ikke havarerte, noe som dessverre skjedde stadig vekk. Han hadde masse motorsporterfaring, selv om bilcross var noe helt nytt her til lands:
– Jeg kjørte asfaltracing i Sverige, tok lisensen i 1978 og debuterte i 1979, så jeg hadde nok en fordel av det, tror John i prat med Bilcross.no.
John kjørte en del løp ett par år i bilcrossens barndom, men så ble det et langt opphold, før han gjorde et comeback – etter hele 35 år!
En liten utfordrer
Selv om det er racing som gjelder igjen for 72-åringen nå om dagen, så følger han med på bilcrossen. Senest denne høsten var han publikummer på Sølvcrossen hjemme i Kongsberg.
– Jeg kjørte mitt siste bilcrossløp rundt de tider jeg vant på Notodden. Det ble flere seiere – hvert fall en til, mimrer John – og flere pallplasser. Alltid med Mini, som til stadighet overrasket konkurrentene.
– Ingen hadde noe trua på at Mini-en skulle være en utfordrer, sier John og ler. Men akkurat det ble motbevist gang på gang.
Vrien og vrang liten ulv i fåreklær
Stort sett var den lille tassen vrien og vrang. Motoren kokte så å si konstant, den spiste drivaksler til frokost, lunsj og kvelds – og den lille ulven i fåreklær lagde jevnt over mye trøbbel.
Men også det var egentlig bare en fordel: – Da var det ingen som ville ha den, veitu. Aldri var det ett eneste bud på den, selv når vi vant.
Eller da han rullet på taket – det er jo ofte en bud-killer.
Bilcrosskjendis
Tross seire i bilcross og NM-medaljer i racing – John er stolt over å være den som for alltid vil stå igjen i bilcrosshistorien som den aller første som havnet opp-ned på taket.
Det er hvert fall helt sikkert at han startet en trend. For han ble absolutt ikke den siste som rullet på taket. Action og spenning – og rundkast – er noe av det folk kommer for å se på bilcross. Det er en del av gamet.
Men John A. Johansen var først ut: — Ja, hvem skulle tro at det var et rundkast på taket en skal bli husket for?