Avisene var fulle av lovord etter det aller første bilcrossløpet i Norge: «Med dette stevnet innledet norsk bilsport trolig en ny æra – hva angår den «vanlige» manns muligheter til å delta i billøp».
Hopp i det og prøv deg på Bilcross.no-kvissen!
Sommeren 1981 sto ordet bilcross – eller «Bil-Cross» – på trykk i en avis for aller første gang her i Norge. Det var Ole John Hostvedt som skrev om ideen til en ny bilsport her til lands i lokalavisa Laagendalsposten.
Noen måneder senere ble ideen realisert med landets aller første bilcrossløp på Hakavik, i regi av NMK Kongsberg, helgen 17. – 18. oktober 1981.
Flere imponerte stort
Ole John dekket løpet og rapporterte om 6.000 tilskuere. Andre aviser skriver om 4.000 og 5.000. Overraskende stor interesse var det, uansett.
Lågendalspostens referat fra løpet kom i mandagsavisa: «Det hele kulminerte med A-finalen, og hvor det skjedde saker og ting, refererte Ole John Hostvedt:
«Først ble Hakavikas egen Bjørn Eng mer eller mindre kjørt av banen, og det var i grunnen svært så synd, for han var en av dem som hadde imponert stort i de foregående heat».
Avgjort i siste sving
«Dermed stakk skotselvingen Knut Gulliksen i teten, men heller ikke han kom særlig langt. NSU-spesialisten Trond Kaspersen benyttet et øyeblikks ubetenksomhet fra Gulliksens side, og presset seg opp på siden av ham.
Men etter det vi så, så brukte han litt harde «midler» for Gulliksen og PV-en tok «kvelden», og det spørs om ikke Kasper burde vært disket.
Bak ham kjempet Rune Thornstrøm som besatt, og på den neste runden klarte han å smette forbi, og dermed var det hele avgjort».
Både bulker og rundvelt – og publikum jublet
«Rune sikret seg laurbærkransen, og var etter applausen å dømme en verdig vinner», står det skrevet i Laagendalsposten mandag 19. oktober 1981.
Samme mandag skriver Drammens Tidende: «Ingen av de hundre bilførerne som stilte opp sparte på redskapen, noe som resulterte i både bulker og rundvelt – og publikum jublet.
Finalen ble også så dramatisk man hadde håpet».
Bildilla og gamle biler
I Bygdeposten, som dekker Modum og Sigdal, Krødsherad og Tyristrand, kunne man lese følgende tirsdag 20. oktober 1981:
«Publikum fikk virkelig full valuta for inngangspengene. Det skjedde noe hele tiden. En del av bilene fikk røff medfart etter hvert. Etter det vi så denne helgen, skulle det ikke være noen grunn til å la være å starte i senere bilcross.
Her møttes gammel og ung, erfarne og nybegynnere, og to ting har de til felles: Bildilla og gamle biler som ikke er verdt mer enn 6.000 kroner».
99 menn – og en kvinne
Også Romerikes blad hadde noe å skrive hjem om fra det aller første bilcrossløpet her til lands. Følgende sto på trykk onsdag 21. oktober 1981 under overskriften «99 menn – og Wenche Nafstad»:
«Eneste jenta som stilte opp blant de tøffe gutta, var 27 år gamle Wenche Nafstad fra Kløfta», skriver Romerikes blad.
Hun var ikke ukjent for lokalavisas lesere, hun var også aktiv i rally.
Volvo Amazon av edel årgang
Men, skriver avisa: «Det er kanskje ikke så rart at vi løftet en smule på øyenbrynene da føreren av bil nummer 24, en Volvo Amazon av «edel årgang», viste seg å være en kvinne».
Bilen gikk, ifølge avisa, som ei kule: «Wenche dro starten uten problemer».
Men det ble ingen kvinnelig seier i dette første bilcrossløpet.
Vanlige folk sin tur
Motorsport, medlemsorgan for Norsk Motorklubb, skriver i den første utgaven etter bilcross-debuten her til lands: «Bilcross-premieren i Hakavika utenfor Kongsberg ble en suksess:
100 førere deltok i åpningsstevnet, og atskillige biler er under oppbygging over hele landet. Bilcross blir trolig en «farsott» i bilsport-Norge!» Konklusjonen var mye i stil med slagordet til Norges største parti stortingsvalget 40 år senere:
Nå er det vanlige folk sin tur. Motorsport skriver: «Med dette stevnet innledet norsk bilsport trolig en ny æra – hva angår den «vanlige» manns muligheter til å delta i billøp».
Vinnerbilen forsvant på bud
«For publikum var det også moro», oppsummerer bladet Motorsport. Dette løpet ble, som så ofte i bilcrossens barndom, kjørt etter utslagsmetoden. 100 førere lørdag ble til 60 søndag. Til slutt ble det kjørt bare to finaler med de ti beste i B- og A-finale.
«Rune Thornstrøm kom sist ut i starten, men kjørte seg opp etter hvert og kunne innkassere seier og laurbærkrans», kunne man lese i bladet Motorsport.
«At hans Saab 99 etterpå ble solgt for de obligatoriske 6.000 kronene var det vel ingen som var direkte overrasket over».
Topp-ti i det aller første bilcrossløpet
Trond Kaspersen i NSU, som røk bakfjera, holdt andreplassen inn til mål, og opp på det tredje trinnet på pallen kunne Trond Bråthen i VW 1600 TL klatre – etter først å ha vunnet B-finalen.
Resten av A-finalefeltet besto av Knut Gulliksen (NMK Modum) i det som var stevnets eneste Volvo PV, Bjørn Eng (NMK Modum) i Saab V4 og Jan Pedersen (KNA Oslo) i enda en NSU.
Videre i B-finalen Ove Kyle (NMK Bergen) i VW 1500, Bjørn Saxerud (NMK Hadeland) i VW Variant, Kjell Aaen (NMK Eidsvoll) i VW 1600 TL og Thomas Røed (NMK Eidsvoll) i den tredje NSU-en blant de som kom til finale.