Kommer du til å savne «Fronten»? SE VIDEO!

PUBLIKUMSFAVORITT: «Fronten» ble i sine glansdager en stor favoritt blant bilcrosspublikummet. Her spoler Lasse Bruu (NMK Aremark) først forbi en fullstappa publikumsplass i A-finalen i 2003-oppgjøret på Hellerstadbanen. Foto: Stian Ormestad.

BILCROSSHISTORIE: Alt til sin tid, og tiden har gått ifra et eget storløp for biler med motoren foran. Fra å ha 300 biler til start og mange på venteliste, til heller laber interesse de siste årene, – ja, vi innser at «Fronten» er historie, forteller Tormod Karlstad i NMK Gardermoen.

Sjekk adelskalenderen for «Fronten» – 1996 – 2016.

I fjor ble Frontmesterskapet på Gardermoen avlyst, og som en erstatning så Høstmester’n dagens lys. Det var veldig vellykket, og sånn blir det også i år. Datoen for Høstmester’n blir 8 – 9. september 2018.

HERJET PÅ HELLERSTAD: Siste vinner på gamle Hellerstadbanen, Jan Lillegrend (NMK Elverum) tilbake i 2003 – dette var hans fjerde Front-seier. Foto: Stian Ormestad.

«Fronten» vokste seg fort stor

Det første Frontmesterskapet gikk av stabelen på Hellerstad motorbane sommeren 1996. Et eget løp for biler med motoren foran fikk mye oppmerksomhet, og i løpet av de første årene vokste løpet seg stort.

Deltakerne kom fra så å si hele landet, og publikumssletta var stappfull. «Fronten» var helt klart et av de mest publikumsvennlige løpene opp gjennom bilcrosshistorien, med masse dramatikk, action og fin kjøring med tette kamper på banen.

– På den tiden var det bobler og andre biler med motoren bak som dominerte bilcrossen. De stakk alltid i starten og borte ble dem. Derfor var det mange som likte å slåss på likere vilkår, og det fikk vi jo til med «Fronten», mimrer Tormod Karlstad.

Sjelden sett mer effektive arrangement

Det ble så tett racing at indre bane fylte seg opp med vrak. Og med klar beskjed på førermøtet om at «her blir alle biler bare lempa ut av banen for å kjappest komme i gang med neste heat», har vi sjelden sett mer effektive arrangement. 

Det var bare å kjøre pallegaflene gjennom det som var igjen av ruter og vippe vraket inn på indre bane, og så ble en lengre pause – enten mellom omgangene, ved vanning eller prepping av banen – brukt til å frakte i skytteltrafikk de bilene som det kunne være håp for inn i depot.

ACTION OG DRAMATIKK: Aldri et kjedelig heat med «Fronten» på Hellerstadbanen. Nå er både banen og løpet historie. Foto: Stian Ormestad.

Det var et titalls Front-oppgjør som det fortsatt lukter svidd av. Å vinne her hang nesten like høyt som å vinne en Landsfinale – for mange var det enda større stas å vinne «Fronten» enn hvilket som helst annet løp.

TRANGT OM PLASSEN: Røverheat er også historie. Noen av de råeste røverheatene ble kjørt under «Fronten» – og kanskje det aller råeste røverheatet gikk på den nye Gardermoen motorpark i 2005? Foto: Stian Ormestad.

Mange ville kjøre «Fronten» til siste slutt

Siden 1996 har Hellerstadbanen blitt lagt ned, Gardermoen motorpark har tatt over, og klubben har byttet navn fra NMK Eidsvoll til NMK Gardermoen. De gode arrangementene har NMK Gardermoen klart å videreføre, så det er ikke det det står på.

Mange prioriterte fortsatt «Fronten» og ville reise langt for å kjøre løpet, helt til siste slutt. Det var alltid en trofast trønder-gjeng til start, flere sørlendinger, med flere langveisfarende, helt til siste oppgjør i 2016.

Men de lange startlistene finnes ikke lenger. Startlistene vokste seg fort lange i starten, men har sakte med sikkert blitt kortere og kortere de siste årene. Og med det har prestisjen blitt mindre, samtidig som bilcrossen har utviklet seg.

Bobler og hekkmotorbiler er ikke like dominerende, og et eget løp for biler med motoren foran er rett og slett ikke like viktig lenger, som det var fra midten av 1990-tallet og ti – femten års tid fremover.

Ingen visste at det var den siste «Fronten» i 2016 – akkurat 20 år etter at det hele begynte. Men sånn ble det.

1998-OPPGJØRET: Allerede i A-finalen tilbake i 1998 kjempet de to som skulle ta første- og andreplasssen på adelskalenderen tilslutt, nesten 20 år senere: Jan Lillegrend (NMK Elverum) i grønn Saab, og rett bak Jørn R. Grinden (NMK Elverum) i grønn Volvo 240. Foto: Stian Ormestad.

Fasiten etter 21 Front-oppgjør

Dermed ble det kjørt helt nøyaktig 21 årganger av «Fronten», og uten at det ble så stor ståhei rundt det da punktum ble satt og rekkefølgen på den prestisjetunge adelskalenderen en gang for alle var avgjort.

FLATPAKKET: Gjett hva dette er. Svaret får du i videoklippet i bunn av denne saken… Foto: Stian Ormestad.

Jan Lillegrend (NMK Elverum) herjet på Hellerstad, med en egen Lillegrend-sving oppkalt etter seg. Se hvorfor i videoklippet i bunn av denne saken! Han vant hele fire av åtte Front-oppgjør på Hellerstad, før banen ble lagt ned og hele Front-sirkuset flyttet til Gardermoen motorpark i 2004.

En skulle med det tro det var Jan Lillegrend som ruvet på toppen av adelskalenderen da storløpet gikk over i historien. Men nei, han ligger på andreplass, foran en annen veteran Arild Stensrud (NMK Hamar).

Så hvem topper adelskalenderen? Jo, ingen ringere enn Jørn R. Grinden (NMK Elverum) – som faktisk kjørte A-finale allerede i 1998-oppgjøret med en grønn Volvo 240! Det kan du se i videoklippet i bunn av denne saken.

Knallgod erstatning i Høstmester’n!

Heldigvis snudde NMK Gardermoen seg kjapt rundt og fikk på plass en knallgod erstatning: Høstmester’n. For et så flott baneanlegg som Gardermoen fortjener et fast storløp i bilcross i løpet av sesongen. 

OVER OG UT FOR FRONTEN: Mestermøte for frontmotorbiler døde sakte, men sikkert ut. Foto: Stian Ormestad.

I tillegg til Høstmester’n kjøres også det tradisjonsrike kvalløpet, datoen i år er 2. juni.

Og til neste år – da kommer selveste Landsfinalen i bilcross til Gardermoen motorpark. Det blir rått!!!

Ormis Media, som står bak Bilcross.no, lagde for drøyt ti år siden en jubileumsvideo for «Fronten».

Se 1. del av «Fronten» her – årene frem til og med 1999:

Resten av Front-filmen kommer i ukene frem til sesongstart på barmark – følg med!

Sjekk adelskalenderen for «Fronten» – 1996 – 2016

,