Hva pønsker du på i vognskjulet? Del dine garasjebilder og bli med i trekningen av valgfri premie av en verdi på 1.000 kroner fra Grinden motorsport!
Thomas Stensvand (KAK) har kjørt mange merkelige, kraftig ombygde biler opp gjennom årene.
For eksempel består bilparken nå av en Toyota Corolla med Ford Explorer-motor, og en Ford Taunus med en Ford Scorpio Cosworth-motor – begge ispedd deler fra Volvo 740, VW Golf, John Deer-traktor, pluss en hel del hjemmelagde deler.
– Bilene har hatt maaaaange barnesykdommer, men jeg tror jeg har kommet til bunns i problemene nå, sier en alltid like optimistisk Thomas, eller Trommas som han også blir kalt. Fritida går med til å banke på bulkete bilcrossbiler – og slå på trommer.
Dette prosjektet, en 47 år gammel Volvo 164 – selveste direktørvognen fra 1970-tallet – er kanskje det som har tatt mest tid av alle prosjekt.– Den var forlatt for å dø da jeg kom over den på et gammelt forsvarslager på Tronstad i Vest-Agder, forteller Thomas til bilcross.no. Etter mange år på bilcrossbanen og de siste årene som jordebil, var det langt ifra et pent syn å dra hjem til Birkeland.
Nå kan det diskuteres hvor pen bilen har vært, selv som nybil ut av butikken for 47 år siden. Det er en spesiell bil vi snakker om – en 1969-modell Volvo 164, fra den aller første årgangen. En bilmodell som gang på gang har gjort seg bemerket i kåringer av tidenes styggeste bildesign.
Den utypiske Volvoen med runde former i fronten er uansett blitt en klassiker i årenes løp. Likevel – toget gikk for lenge siden for akkurat denne bilen som staselig veteranbil.– Det har hvert fall vært et tyvetalls eiere på den, forteller Thomas – som har funnet ut at Volvoen gikk sine siste kilometer langs landeveien på Jæren, ble rigga til bilcrossbil på den kanten av landet, og starta i sitt aller første løp i 1989.
Yngvar Erlandsen, som fikk bilen på bud den gangen, kjøpte den ene og alene på grunn av den fine lyden fra B30-en, er det blitt sagt.
Etter dette har bilen vært på utallige hender og har kjørt mange, mange, mange løp. Sist den stilte til start på bilcrossbanen, var i 2005.
– Jeg har vokst opp med bilcrossminner fra 164-en fra tiden da min søster kjørte bilcross og jeg hang med på slep rundt omkring som 10- til 12-åring, forteller Thomas.På den tiden var det Karl R. Svendsen som ratta direktørvogna, og da hadde de rosa og blå Birkeland-fargene nettopp blitt tatt i bruk. Thomas og teamet hans har kjørt med disse fargene i alle år.
At bilen blir malt i de samme fargene nå, er en selvfølge.
Det har ikke manglet på gjeve resultater opp gjennom åra. Til og med seiere – vi snakker rett og slett om en vinnerbil.Mange kan nok huske den spesielle Volvoen i finale på Frontmerstermøtet på Hellerstadbanen. Den var bare et svartflagg unna seier på Rugslandbanen på 1990-tallet. Det ble seier i bakkeløp på Konsmo med Svein Helge Jansen bak rattet på midten av 1990-tallet.
Det har heller ikke manglet på bulking, rullinger på taket og smeller rund baut – eller rust, da Thomas fant vraket i fjor høst.- Det var mange som ristet på hodet da jeg begynte på denne, sier sørlendingen med i overkant mye pågangsmot.
– Det har vært maaaaaange timer med sveiseapparatet, forteller Thomas – som mener det er på sin plass å kile inn en takk til en tålmodig kone. – Det har ikke blitt allverdens tid med familien den siste tiden.I tillegg til rustsveising, karosseriarbeid og ny montering av veltebur, så har den gamle sliteren fått en ny forstilling fra Volvo 740.
– Tidligere hadde forhjulene en lei tendens til å legge seg midt under bilen i de verste svingene. Forhåpentligvis blir den mer lettkjørt nå.
Nå er veteranen et smykke – hvert fall til bilcrossbruk. Så da er bare spørsmålet: Hvor skal den knuses på nytt?– Tja, det får jeg se. Men vil jo tro at speaker Gunnar Fridlund ville blitt temmelig oppjaga hvis den dukker opp på Landskampen på Momarken, med fri ventilflyt på langstrekkene. Eller kanskje den skal få skli sidelengs gjennom langsvingen på Gardermoen under Frontmestermøtet? Aller helst burde den kanskje slippes løs på hjemmebanen Rugsland igjen, grubler Thomas – ingenting er bestemt enda. Bilen er hvert fall ikke noe tess på knotebaner, antar han.
– Det blir en bilcross-nostalgi-vogn, men ingen vinnerbil i dagens bilcross-verden. Men den skal nå hvert fall få strekt litt på beina og lage litt godlyd igjen.
Thomas har ikke hatt hjerte til å bytte ut den gamle B30-motoren, så den står fortsatt i – «nyoverMALT» med tre enkle forgassere.– Men hvis jeg får beholde bilen i år, så blir det en ny sekser til neste år. Og da må jeg få testet ut hvordan det låter med tre doble gassere – så de som måtte føle seg fristet, bør heller vente til neste år med å legge inn bud, råder Thomas.
– Denne bilen her har vært med på så mye at den egentlig hadde fortjent å bli satt på museum, mener Thomas – som helt sikkert kommer til å få mye oppmerksomhet når han dukker opp med Volvoen på løp denne sesongen.
– Men museum er ikke noe særlig for en ekte bilcross-sliter, de kan ikke stues bort – de må brukes!
Og hvem er bedre til den jobben, enn Thomas Stensvand?
Hva pønsker du på i vognskjulet? Del dine garasjebilder og bli med i trekningen av valgfri premie av en verdi på 1.000 kroner fra Grinden motorsport!Her er bildene i konkurransen sålangt:
[enjoyinstagram_mb]