Garasjebesøk: NSU skal bli klar til Veteranlandsfinalen

Bilen ble bygd i Tana for 40 år siden, nå får NSU-en et nytt liv på bilcrossbanen, med selveste Kjetil Solli bak rattet – en kar som kan håndtere en slik bitteliten hekkmotorisert doning på briljant bilcross-vis.

Abonner gjerne på Bilcross.no sin YouTube-kanal.

Sjekk også Bilcrosspraten: Liten drittbil spesial.

Bilen har tatt den lange turen fra nord til sør via bud på Landsfinaler og storløp på 990-tallet, tilbake til den gang NSU var en ganske vanlig bilcrossbil og også vinnerbil på bilcrossbanen.

Det var et heftig bygg da den kom på bilcrossbanen første gang: Da sto det en 2,6-liter Datsun-motor i hekken. De siste årene den gikk var det en VW-motor i hekken. Det blir det igjen nå som bilen skal til tilbake på bilcrossbanen.

Kvart århundre siden forrige løp

FAVORITT: Kjetil Solli (NMK Modum Sigdal) blir en av mange favoritter til start i årets Veteranlandsfinale – i en bitteliten NSU. Det er hans favoritt-bilcrossbil, helt klart. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Det er Kjetil Solli (NMK Modum Sigdal) som skal ratte bilen på årets Veteranlandsfinale på Rallebanen, nesten et kvart århundre siden sist den gikk i et bilcrossløp, tilbake i 2002-sesongen.

Kjetil har byttet både fronten og bakparten på den velbrukte sliteren, og halve gulvet har vært borte av rust. Nå er den klar for å bli bygd opp igjen til løp, med en 2,1-liter VW-motor i hekken.

57-åringen bak rattet har kjørt bilcross siden 1989, og allerede i 1992 kom hans første seier – da vant Kjetil Solli et løp på Starmoen hos NMK Elverum.

– Her må du virkelig KJØRE bil!

SPENNENDE: Du skal være ganske tøff i trynet for å sette deg inn i en bitteliten hekkmotorisert bilcrossbil, og så kjøre for å vinne. Akkurat det gjør Kjetil Solli (NMK Modum Sigdal) i årets Veteranlandsfinale, med en liten NSU. Tilbakemeldinger på Bilcross.no-snappen forteller at bilen steilet ut av start da den var nybygd med en stor Datsun-motor i hekken. Foto: Peder Ormestad, Bilcross.no.

Opp gjennom årene har han kjørt det aller meste med spinn foran og bak, de senere årene også en del Renault Megane med både motor og spinn foran. Men det er ingen tvil om hva han liker best:

Det er hekkmotoriserte biler; – det er mest vrient, veldig spennende og ekstremt morsomt. I en forhjulstrekker kan du egentlig bare tråkke gassen i bånn og la det stå til, mens i en slik bli må du virkelig KJØRE bil.

Kjetil Solli er nok en av veteranene med mest kjøreerfaring, også fra den senere tid. Han kjører fortsatt løp, og helst i åpen klasse for å matche seg mot unggutta.

Kjører alltid for seier

RUTINERT BILCROSSER: Kjetil Solli henger med unggutta på bilcrossbanen, han kjører helst åpen klasse. Denne karen blir skummel også når de beste plasseringene skal deles ut i årets Veteranlandsfinale. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Men Rallebanen, årets Veteranlandsfinale-arena, har han ikke kjørt på «noen» år – ikke siden 1994. Da gikk det skikkelig skeis med en annen hekkmotorisert raritet, en Fiat 850.

Siden den gang, i løpet av de 31 årene som har gått, har han ikke kjørt på Rallebanen igjen – ikke før i år, når Veteranlandsfinalen kommer hit.

– Jeg får ta en tur og teste banen, forteller Kjetil til Bilcross.no. Han kjører alltid for å vinne, også med NSU i 2025.

Tre bilcross-NSU-er på tunet

MYE JOBB: Men Kjetil trives godt med å skru NSU, og han har et stort delelager i bakhånd. Å kjøre NSU topper også alt annet han har opplevd i bilcrossen – og det er mye. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Denne sesongen har han planer om å kjøre NSU i flere løp, også i Sankthanscrossen på Sigdal – hvis alt går etter planen. Dette storløpet på hjemmebane, helt siden 1980-tallet, er et must hver sesong.

Sigdal-banen er en favoritt, sammen med Starmoen. Favorittbilen er NSU – ingen tvil. En sjelden og for mange en ukurant bil, men Kjetil har masse deler og delebil tilgjengelig.

Per nå har han tre bilcross-riggede NSU-er, en av dem har aldri gått løp før: En 1966-modell NSU Prinz 4, den minste NSU-en av dem alle. Den skal også komme på løp etter hvert.

GARASJEPRAT: Hvert fall rett innenfor porten. Foto: Peder Ormestad, Bilcross.no.

PÅ RAD OG REKKE: Ei boble, en NSU til, en VW 1500 og enda ei boble. Det er bare noen av bilene hos Kjetil Solli. Foto: Peder Ormestad, Bilcross.no.

MINSTEMANN: Denne 1966-modellen NSU Prinz 4 er den aller minste på tunet. Det skal også bli bilcrossbil. Foto: Peder Ormestad, Bilcross.no.

SELSKAP AV EI BOBLE: Det er noen bobler på tunet, også. Men det er mest fokus på andre rare småbiler med motor i hekken. Foto: Peder Ormestad, Bilcross.no.

SOLLI’N: Påmeldt til Veteranlandsfinale på Ralle med NSU, det blir helt rått! Men Kjetil Solli (NMK Modum Sigdal) har ikke kjørt på Rallebanen siden 1994, da gikk det skeis med Fiat 850. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Sjekk også Bilcrosspraten: Liten drittbil spesial:

Flere filmer fra løp – her finner du video-arkivet.

SETTER DU PRIS PÅ BILCROSS.NO?
VIL DU STØTTE ER BILCROSS.NO-VIPPSEN 54 02 81.
, , , ,