Bilen var nesten 30 år da den ble bygd til bilcross, og nå har det gått godt over 30 år til – men denne doningen skal tilbake på banen, som et skikkelig bilcross-klenodium med masse bilcross-historie: – Det er jo litt derfor jeg starter på dette her.
Abonner gjerne på Bilcross.no sin YouTube-kanal.
Sjekk også Bilcrosspraten: Liten drittbil spesial.
Det er Arnstein Bersvendsen (KNA Eiker) som eier bilen, han har allerede startet så smått på redningsoperasjonen som nå fortsetter utover våren, sommeren og kanskje enda en høst, vinter og en ny vår.
Det er først til neste år at Arnstein er veteran selv, og han tenker å bruke sin Hillman Imp i en Veteranlandsfinale. Om han rekker den første han kan bli med i 2026, er han litt usikker på.
Bilcross-restaurering-bygg

HILLMAN (P)IMP: Arnstein pimper opp Imp-en, han har alle deler klart – også jålete elementer som Golf-hjulbuer og 14-toms felger. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.
– Det er en del jobb, jeg må jo innrømme det, sier han og ser på det de fleste ville betegnet som et bilvrak. Men Arnstein har trua: – Det er mest kosmetisk. Egentlig er den ganske fin for rust.
Arnstein innser likevel at han er litt gal som gyver løs på dette prosjektet. Men lysten overstyrer fornuften, her er det mange spennende planer og alt av deler er samlet inn.
Til og med VW Golf I-hjulbuer er skaffet for å sveise inn, felgene ligger klare – dette blir kanskje et av de heftigste og råeste bilcross-restaurering-byggene vi har sett?
Finsk inspirasjon

HISTORIE I HVER BULK: Dette taket ble bulka på Hellerstadbanen en gang på første halvdel av 1990-tallet. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.
Det skal bygges en ny forstilling over samme lest som finnene gjør det, med stående fjørbein og egentlig en komplett forstilling fra VW Golf II. Baki er planen å putte en 2-liter luftavkjølt Transporter-motor med 96-satser så det blir en 2,1-liter, på en tilhørende girkasse.
Det er over akkurat samme lest som bilen ble bygd på 1990-tallet. Da gikk den mange løp, det aller første løpet kjørte Monica Ormestad, Bilcrosspratens Stian Ormestad sin storesøster.
Hun vant løp med den, før pappa Terje Ormestad kjørte en del løp, med andreplass fra Hellerstad i 1994 som beste plassering. Så var det Bilcrosspratens Stian Ormestad sin tur.
Siste løp i 2001

NY FRONT: Den er så stygg at du må ikke ta bilde av den, mener Arnstein, som skal lage en front i den gamle stilen, med de tøffe profilene Hillman Imp er kjent for – blant de som kjenner til dette klenodiet av en bil. En gang på 1990-tallet ble fronten vraket i møte med et autovern på Lyngåsbanen. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.
Da Stian Ormestad var gammel nok til å kjøre bilcross i 1995, var debuten med denne bilen – akkurat denne bilen – på Hellerstad. Arnstein har klart å spore opp identiteten på bilen, sammen med Norges bilsportforbund, siden historien er såpass godt dokumentert.
– Det er jo litt derfor jeg gjør dette, også. På grunn av historien til bilen. Folk i dag aner ikke hva slags bil det er, engang. Da må vi få den på banen igjen, sier Arnstein engasjert.
Etter ett par sesonger ble bilen solgt videre fra Ormestad til Heum. Den gikk løp helt frem til 2001-sesongen, det siste løpet ble på Hovlandbanen med Svenn Inge Heum (NMK Tønsberg).
Historie i hver bulk

KUL HEKK: Med to runde lykter i høyden på hver ytterkant, kjenner du kjapt igjen en Hillman Imp – hvis du vet hva det er og har sett en slik sjeldenhet noen gang før, da. Foto: Peder Ormestad, Bilcross.no.
Bilen har gått kast i kast på taket på Hellerstadbanen, og den har klinka i autovernet bom stopp på Lyngåsbanen. Den har seier fra Hovlandbanen, og Stian Ormestad sin beste plassering med bilen var finalekjøring på Hannevoldbanen.
Alle de nevnte banene er i dag lagt ned, 30 år senere – samtlige baner er nå historie. Men denne bilen nekter å gå over i historien, med all sin bilcross-historie som ligger i hver bulk og krølla blekk.
Arnstein Bersvendsen har kjørt bilcross siden 1998, og aller mest VW bobler. Men da han fikk låne en Fiat 850 på klubbløp høsten 2018, fikk han lyst på noe annet og mer spesielt.
Liten og sær doning

SER GULL I GRÅSTEIN: To gamle karer snakker om en gammel bil, med mye bilcross-historie. Foto: Peder Ormestad, Bilcross.no.
Da gikk han til det ekstreme, vil vel mange si: Han handlet en Hillman Imp som sto til salgs på Bilcross.no-salgssiden på Facebook, og fikk den levert på døra. – Jeg har alltid likt små og spesielle biler med hekkmotor, og mer spesiell enn denne blir det vel neppe.
Arnstein elsker den lille doningen, men hater en ting: Fronten. Der er det sveiset på en flat plate, så den tøffe Hillman Imp-profilen er borte. – Den skal jeg klare å lage til selv, hvis ikke jeg får tak i en front fra en delebil.
– Det finnes jo ikke deler til dette, så jeg må nok mekke det til selv. Motorlokk manglet da jeg kjøpte den, jeg leita et halvt år for å finne ett – men jeg klarte det til slutt.
God hjelp fra kamerater

MEST BOBLE: Delelageret røper at vi har med en boble-fyr å gjøre, men nå er det Hillman Imp for alle penga. Foto: Peder Ormestad, Bilcross.no.
– Det er mye jobb, men det går – bare man er i gang. Jeg har kamerater som vil hjelpe til, det blir jo fint, forteller Arnstein, som får låne en plass til prosjektet av en kamerat der de skal gå på bilen fra hver sin vinkel:
– Vi tipper den over på siden og starter å sveise fra hver vår kant, så møtes vi på midten. Bare vi får sveiset rust og får den trillbar, så er resten bare kosejobb.
Kosejobben blir å montere girkasse, motor og mekke til en forstilling som duger. Tidkrevende, det også. Alt av deler er allerede på plass.
Ikke umulig, men en utfordring

ALLER FØRSTE START: Merkelig hvordan et gammelt bilcrossvrak kan få gamle minner på gli, dette er førermiljøet der Bilcrosspratens Stian Ormestad tok sin aller første bilcross-start. Foto: Peder Ormestad, Bilcross.no.
Nå står bilen helt ribbet, Arnstein anslår vekten nå til rundt 400 – 500 kilo – dette er en lett bil. Derfor trengs det ikke så mye motor, bare en 2,1 – som også var motoren for 30 år siden. Det skal holde til å henge med i dagens bilcross, også.
Det må en del endringer til: Bilen har stiv rattstamme, som ikke er lov lenger, så denne må byttes til en leddet. Deler av buret er ikke lov lenger, så der må det byttes ut en god del.
Dette prosjektet kunne nok mange sett på som umulig, men for Arnstein er det en artig utfordring. Han lover å holde Bilcross.no oppdatert på fremdriften.

BILCROSS-HISTORIE: Arnstein Bersvendsen (KNA Eiker) vil at den 60 år gamle bilcrossbilen skal få enda et nytt liv på bilcrossbanen. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

GAMMEL DEKAL-TRIM: Karosseriet er sandblåst, men det er fortsatt en god del rester av gamle farger og klistremerker. Her på ruta er det en solbleket olje-reklame fra tidligere tider. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

60 ÅR GAMMEL BIL: Det sto det mellom å hugge eller bygge til bilcross for godt over 30 år siden. Ved å bygge Imp-en til bilcross, fikk den et mye lenger liv enn alternativet. Foto: Peder Ormestad, Bilcross.no.

KLAR PÅ HENGER: Arnstein har flere kamerater som synes dette blir et morsomt prosjekt å være med på. Den står klar for å fraktes til en kamerat og verkstedet hans. Foto: Peder Ormestad, Bilcross.no.

HAR PLANEN KLAR: For oss som er skrudd såpass merkelig sammen, så ser vi potensialet i denne bilen. Den kommer til å bli helt sjukt tøff! Peder: Stian Ormestad, Bilcross.no.

NY FORSTILLING: Alt blir nytt med forstilling over finsk mal, mens girkasse og motor blir over samme lest som det var da bilen ble rigget til bilcross første gang på 1990-tallet. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

RÅ LITEN TASS: Denne skyssen vil sanke mye oppmerksomhet, når den blir klar for bilcrossbanen igjen. Det skjer på en Veteranlandsfinale etter den er klar og når Arnstein er gammel nok til å kjøre veteran. Foto: Peder Ormestad, Bilcross.no.