NMK Gardermoen har tatt tilbakemeldingene på alvor og lager bilcrossbanen til mer bilcross. En av to endringer blir klar til sesongstart i år.
Bilcrosspraten: Gardermoen spesial.
Les også: – Håper på lange startlister.
Sesongstarten på Gardermoen motorpark lørdag 8. juni 2024 teller som kvalifiseringsløp til årets Landsfinaler og som 2. runde i Bilcross.no-cup. Stillingen etter 1. cuprunde på Kongsberg kan du se her. Cupen kjøres over totalt tre løp, med finaleløp på Rallebanen den siste helga i september 2024.
NMK Gardermoens nettside finner du her, påmelding her, startlister her, og tilleggsregler her (alle eksterne lenker). I skrivende stund er det 67 deltakere påmeldt totalt, fem dager før påmeldingsfristen går ut – det blir løp uansett, forsikrer Tormod Karlstad på vegne av arrangørklubben NMK Gardermoen. Ordinær påmeldingsfrist er 5. juni 2024.
Bygger om bilcrossbanen
Det er også han, som primus motor i NMK Gardermoen, som har sendt bilder av den nye traseen, som han forteller at det er kommet mange positive tilbakemeldinger på. Dette er den første endringen av to som det jobbes med på banen, etter tilbakemeldinger fra bilcrossfolket.
– Den øvre traseen vi holder på med blir ikke klar til dette løpet, dessverre, forteller Tormod ei drøy ukes tid før det braker løs med bilcross på Gardermoen igjen.
Den grussløyfa som er klar, er en drøyere trase inn på indre bane ut på andre runde, som en ny erstatning for langsletten.
En av to endringer blir ferdig
Mens grustrase på indre bane for den lange første asfaltsvingen kommer senere, bekrefter Tormod til Bilcross.no. Den traseen som er klar, er en justering av traseen som ble brukt i vinter, da det var populære vinterkjøringer her.
– Det blir spennende – får håpe på flere på startlistene! Men det blir løp uansett?, spør Bilcross.no med litt over en uke igjen til løp:
– Ja, vi håper på at det kommer fullt depot, men folk er ofte litt trege med å melde seg på. Men vi kjører på!
Tar bilcrossfolket på alvor
Drømmen til NMK Gardermoen-ildsjelene er å løfte bilcrossen her tilbake til gamle høyder. Klubben har mange storløp å være stolte av i tidligere tider. I vinter sa Sturla Hansen, leder for bilgruppa, til Bilcross.no at de bygger om banen for å ta bilcrossfolket på alvor:
– Vi har fått tilbakemeldinger på at banen er for rask, for mye asfalt, og at det krever for mye motor, og ikke minst at det koster mye i dekk.
– Derfor lager vi ett par sløyfer i grus som erstatning for det raskeste partiet på banen, og den lange asfaltsvingen som spiser dekk.
Bygge bilcrossen opp igjen
Det siste store som skjedde på Gardermoen sett med bilcrossøyne var NMKs Landsfinale for bilcross 2019. Vil du mimre, kan du se bildene fra løpet her, og du kan lese mer om løpet her.
Men klubben har ikke ligget på latsiden i det siste, med vinterkjøring i vinter, mye dugnadsarbeid på anlegget, nye banetraseer, og ikke minst et stort crosskartløp for ett par helger siden: Landskamp.
Nå er det full fokus på å bygge bilcrossen opp igjen, for løp blir det uansett, understreker Tormod Karlstad i prat med Bilcross.no.