Den ene etter den andre jublet over full pott. Så ble skuffelsen desto større da to av de ubeseirede gjennom innledende omganger trakk seg ned til B-finalen.
Sjekk Bilcrosspraten – hver torsdag på Bilcross.no.
Se Bilcross.no-bildene fra Juniorlandsfinalen 2023.
Landets beste bilcrossjunior – igjen: – Jeg må si det er helt utrolig.
Arrangøren NMK Modum Sigdal prøvde å gjøre noe med det, da påmeldingene rant inn og overveldende mange kvalifiserte ville kjøre NMKs Landsfinale for junior 2023.
Det gikk ut en førermelding om tidtaking, for å skille de beste fra de aller beste. I tillegg til 10 poeng for heatseier, ville det bli gitt bonuspoeng til de med raskeste totaltid.
Unntaket som bekrefter regelen
Men det sto ikke i tilleggsreglene, slik det burde gjort – i etterpåklokskapens lys. En eneste protest, og det er nok til at det ikke ble noe av tidtakingen. Slik er det bare, og alle er i sin fulle rett til det.
Så skal det sies: Vi bak Bilcross.no er helt enig i at tidtaking ikke hører hjemme i bilcross – hvert fall som en generell greie. Men dette er unntaket som bekrefter regelen:
Når det blir som det blir på en Landsfinalen med så mange til start, ja da må det være greit. Av noen enkle grunner:
Luksusproblem med lange startlister
Landsfinaler for både de yngste, eldste og bilcrossjentene har ved flere anledninger vært kjørt med fire innledende omganger, for å skille bedre før finaler. NMK Modum Sigdal var redd for tidskjema-sprekk med så mange juniorer til start.
Derfor valgte de å kjøre tre omganger. Det skal vi være glad for, når vi vet hva som skjedde med lynnedslag, luftambulanse og utsatte finaler.
Vi må regne med at fremtidens arrangører gjør det samme, spesielt når interessen er så stor og startlisten så lang.
Surt at loddtrekking avgjør
Så da kommer vi tilbake til tidtaking som det beste alternativet for å få en mest mulig rettferdig måte å skille de aller beste på.
Du vil nødvendigvis og som oftest få flere enn fem med full pott i et startfelt på over hundre startende over tre omganger.
Da er det surt at en loddtrekking avgjør om det blir A- eller B-finale, ikke tempo du har ute på banen.
Bør avgjøres ute på banen
Bare så det er helt krystallklart: Vi er ikke for tidtaking i bilcross generelt. Vi kjører bilcross, ikke rallycross. Det skal være en liten dose med flaks og uflaks, og noen ganger er det tilfeldighetene som rår.
Men med tidtaking for å skille de aller beste, så er det hvert fall det som skjer på banen som avgjør rekkefølgen til slutt. Ikke det som skjer inne på et juryrom.
Der hvilken lapp du trekker skal avgjøre noe så stort som en A-finaleplass i Juniorlandsfinalen.
Ikke bilcross på rallycross-vis
Noen arrangører i Norges land kjører fortsatt noen bilcrossløp på rallycross-vis: Plass-siffer ut ifra plassering i omgangen på tid, som det blir gjort i rallycross.
Altså: Ikke poeng ut ifra plassering i heatet, men plassering tidsmessig i forhold til alle og enhver av konkurrentene i klassen.
Kjører du raskest av alle, får du 1 poeng. Kjører du nest raskest, får du 2. Disse to kan gjerne ha vært i samme heat.
Tid må ikke telle alt
Det er om å gjøre å ha lavest poengsum før finaler. I denne måten å kjøre bilcross på, teller tiden alt. Jeg husker det ble kjørt bilcross på dette viset på 1980-tallet, og det er video av det. Den er ganske interessant å se.
Speakeren informerer i starten av filmen publikum om at det vil bli mindre bulking og dramatikk på dette stevnet. Det vil bli kjørt mer fornuftig, forteller han:
«Med en slik poenggivning ville alle kjøre mer hensynsfullt og tenke på totaltiden, mer enn å kjempe om hver enkelt plassering i sitt heat».
Så rettferdig som mulig
Trodde man. For det varte ikke lenge før biler bulket og rullet på taket, i kjent bilcross-stil. Totaltid og plass-siffer i omgangen var helt glemt. Bilcross er og blir bilcross. Det er platekontakt og heftig kjøring.
Det ble ikke mindre tilfeldig hvem som vant og forsvant, kanskje heller mer tilfeldig. For var du uheldig med mye dramatikk i ditt heat, og biler som sto på kryss og tvers, så taper du stort tidsmessig.
Helt rettferdig får vi aldri bilsport generelt eller bilcross spesielt. Men vi får prøve å gjøre den så rettferdig som vi bare klarer.
Poeng – pluss tidtaking
Da er 10 – 7 – 5 – 3 – 2 – 1-poengskalaen for hvert heat, i kombinasjon med tidtaking som i tillegg belønner de aller raskeste, en helt suveren kombo. Mange kjører løp på det viset:
Det er helt vanlig hos NMK Konsmo, for eksempel, som skal arrangere finalen i årets Bilcross.no-cup den første helga i september.
Kanskje blir det like selvfølgelig på store løp med lange startlister, som andre regler som er helt innarbeidet nå.
De beste og de aller beste
For eksempel det å skille poenglikhet med antall heatseiere, og deretter beste poengsum i siste omgang, så nest siste, og så videre. Dette er så innarbeidet i bilcrossen, at det blir aksepterer av alle.
Ingen krangler på det eller har noen grunn til å klage på det. Så er det å håpe at også tidtaking blir akseptert, i tillegg, for fremtiden.
Og at arrangørene tar det med i tilleggsreglene, som et alternativ når det blir for vanskelig å skille de beste fra de aller beste.
For mange deltakere?
Og bare så det er nevnt, også – selv om det er en helt annen diskusjon: Et alternativ er å ta med færre deltakere. Kanskje burde bare topp-seks være kvalifisert fra hvert kvalifiseringsløp?
Så ville det blitt bare A-finalister fra kvalløp gjennom sesongen som kjørte Landsfinale, og deltakerantallet ville blitt redusert med et litt trangere nåløye.
Bare en ide, som jeg ikke aner om er god eller dårlig. Men en løsning på problemet med for mange fullpottere, det kunne det vært.