Til og med da det ble punktering på ett forhjul klarte Sondre å tviholde på ledelsen, bare med millimeters margin over målstreken. Det ble full pott med 100 poeng og seier i juniorfinalen i Namdal til Hell – for andre året på rad.
Sjekk Bilcrosspraten – hver torsdag på Bilcross.no.
Se Bilcross.no-bildene Fra Namdal til Hell 2023.
Sondre Aasbjørg (NMK Verdal Levanger) vant i fjor, og vant igjen i år – og klarte det ingen andre klarte verken i første årgang i fjor eller oppfølgeren i år: Ti strake heatseiere og 100 poeng etter ti omganger på tre forskjellige baner.
Så toppet han det hele med å vinne A-finalen for juniorer, som han gjorde i fjor. Nå gleder han seg allerede til neste år, da han er sisteårsjunior og skal kjempe for hattrick i Namdal til Hell.
Bilcross er vinn eller forsvinn
Taktikken var klar helt fra første start i Raabakken fredag ettermiddag: – Vinn eller forsvinn! Jeg går all-in hele veien, forteller en heltent bilcross-junior til Bilcross.no.
I en strøken og nybygd Opel Astra står han klar for 1. omgang, og det er en lang vei frem til en ny seier. Men han somler ikke bort tiden med taktisk tenkning:
– Bilcross er vinn eller forsvinn, også her i Namdal til Hell, sier han og ler – og gleder seg til heftige kamper på bilcrossbanen.
Trakk det lengste strået – hver gang
Det ble harde fighter – der friskusen Sondre gjorde som han fortalte før første start: Ofret alt i alle kamper – og trakk det lengste strået hver eneste gang.
Til og med da han vrengte dekket av felgen foran og tviholdt på ledelsen inn til mål med en fantastisk kjøring med gummi på tre av fire hjul.
Før A-finalen var taktikken den samme som den hadde vært hele veien: – Vinn eller forsvinn.
Men også: – Satse alt på å få en god start og spare alternativsporet til siste runde, røper Sondre i prat med Bilcross.no før A-finalen. Men så smetter han inn i alternativsporet tidligere, likevel:
– Det var noe trøbbel med rundeanvisningen, det sto tre runder igjen da det var to runder igjen – men da ble jeg usikker, så jeg gikk inn.
Så da ble det en runde som Sondre ikke var i ledelse, før han overtok ledelsen igjen i siste runde i A-finalen på VM-arenaen Hell.
Ledet med ett eneste poeng før finaledagen
Seierherren i åpen klasse hadde en litt annen taktikk: – Jeg ville bygge en bil som passer best til finalearenaen Hell, forteller Erlend Nonstad (NMK Verdal Levanger) før finaledagen på nettopp Hell.
Da lå han likevel i ledelse etter to dager, først på Raabakken og så på Verdal. Men bare med ett eneste poeng, etter åtte omganger.
Før finalene skulle settes opp, klarte fjorårsvinner Ronny Klepp (NMK Verdal Levanger) å knipe ledelsen etter ti omganger.
Kastet grus første dagen
Men så slo Nonstad til når det gjaldt som mest, med nok en Nonstad hakk i hel: Storebror Erlend tok seieren foran lillebror Oskar – i lånt bil av storebror, en skikkelig kul Toyota MR2.
Vinnerbilen til storebror var en sprek BMW 3-serie, som var bygd nærmest som en driftingbil – med bedre svingradius enn originalt. Det kommer godt med når Erlend Nonstad kjører bredt – og fort!
– Dette er ikke bilen for Raabakken, så jeg fikk heller bare kaste grus der den første dagen. Det ble mer greie på det på Verdal og her på Hell, forteller seierherren.
Erlend og Oskar Nonstad fikk med seg Ludvig Berre (NMK Namdal) på det tredje trinnet på pallen. Fjorårsvinneren Kristian Klepp kom i år på sjetteplass tilslutt.
Svensk seier i dameklassen
I dameklassen ble det svensk seier med Nellie Høøk først over målstreken i A-finalen. – Takk Norge, takk Namdal til Hell, jubler hun, strålende fornøyd med seieren og løpsopplegget.
Her kom Jenny Erikson (NMK Verdal Levanger) og Margrethe Vold (NMK Namdal) på andre- og tredjeplass og klatret opp på pallen som beste norske jenter, for den svenske vinneren var suveren tilslutt.
Fjorårsvinneren Eva Sem Sundli Frisli (NMK Verdal) hadde trøbbel med å finne retningen hele helga gjennom, med en Volvo som ikke styrte særlig godt.
Også i dameklassen endte tittelforsvareren fra i fjor på en sjetteplass i år.
Egen gamlisfinale for veteranene
Veteranklassen ble slått sammen med åpen klasse gjennom alle innledende omganger og finaler, men veteranene fikk i tillegg kjøre en egen gamlis-A-finale, som Øyvind Romstad (NMK Namdal) vant med sin flotte Opel Ascona B.
Arrangørene NMK Namdal, NMK Verdal Levanger og NMK Hell skal ha all skryt for løpsopplegg og gjennomføring, dette er kanskje det beste bilcrossopplegget som finnes.
En fantastisk gjennomføring lover godt for fortsettelsen, her kan det lett tas i mot enda flere deltakere neste år. Og det er verdt turen til Trøndelag, med kjøring gjennom tre dager på tre forskjellige baner.
Mange udda bilcrossbiler
En artig observasjon er at gratis startkontigent til nybygde biler funket i dette løpet, i tillegg til NBFs gratis vognlisens til nybygg – her kom det mange nyriggede og strøkne biler til start. Kanskje ikke like strøkne tilslutt, riktignok – etter tre dager med bilcross.
Og det er artig med bilcross i Trøndelag, der det bygges mange udda bilcrossbiler som vi ikke ser så mye av på andre kanter av landet, som for eksempel Margethe Volds Skoda Superb, en strøken Lexus, Audi-er, hele fire Opel Ascona B.
Av det udda, men ikke helt strøkne, slaget: Subaru Legacy, den nevnte Toyota MR2-en, og ikke minst junior trening-bilen til Victor Barstad (NMK Melhus):
En Olds med over 500 hestekrefter – som du kan lese mer om og se video av her:
Resultatlister etter finaler Fra Namdal til Hell 2023: