13-åringen kjører nå sine aller første runder på en bilcrossbane, i treningen før årets Namdal til Hell. Men han er ingen nybegynner bak rattet, med både NM- og EM-tittel.
Sjekk også Bilcrosspraten på Bilcross.no.
Vi fikk rett i den siste Bilcrosspraten – trønder spesial – der vi la merke til en spesiell bilcrossbil i junior trening: Det er neste generasjon Barstad i en helt ellevill amerikaner.
Bak rattet sitter Victor Barstad (NMK Melhus) som begynner med bilcross i år, men han er en rutinert bilsportutøver allerede. Han satt bak rattet allerede da han var 6 år gammel.
Deilig å være tilbake i grusen og sladde litt
For tre år siden vant han Norgesmesterskapet i dragracing, og året etter vant han Europamesterskapet. I år skal han kjøre bilcross junior trening ved siden av fortsatt satsing i dragracing – og så er drømmen å også teste ut drifting.
– Det er deilig å være tilbake i grusen og sladde litt, sier pappa Geir Barstad (NMK Melhus), og sønnen er helt enig. Det er noe helt eget med bilcross – og ikke minst denne skyssen:
– Over 500 hester, forteller de om 5,7 liter volum med et godt turtallsspenn til en slik motor å være, den varver godt opp til 6.500.
God gammel bilcrossbil
Bilen har vært med helt siden pappa Geir begynte med bilcross for 18 år siden. En gang har den forsvunnet på bud, men den kom tilbake etter ett løp med den nye eieren.
– Han hadde bare så veldig lyst til å teste ut et løp med en slik bil, men lot det være med det ene løpet før jeg fikk kjøpe den tilbake med en «takk for lånet».
– Jeg glemte å få med vognlisensen, så den kom sammen med et julekort, forteller Geir og ler.
God gammel motor
Motoren har også en lang historie. Den sitter stort sett i en annen diger amerikaner de har stående, en Chevrolet Caprice. Motoren ble bygd til Landsfinalen på Gol, og gikk også i Landsfinalen på Verdal.
Nå brukes den til klubbløp og Victor skal bruke den hele dette året med junior trening. – Den motoren kommer nok aldri i vanlig løp igjen, på bud.
De har bare to digre slodder igjen, denne Oldsen og pappas Chevrolet Caprice.
Ingen sinke i trafikken
De var på vei til å bygge opp en ny Caprice som hadde stått klar til bygging lenge, men så kom nye vektregler som gjør at nybygg av denne typen er ulovlig. Det er synd for alle som liker show og udda biler – som jo bilcross er.
På spørsmål om meritter, svarer pappa på 43 år at det har blitt mest publikumspriser. Og det har det blitt, for all del – men Geir Barstad er blitt et kjent navn i bilcrossen.
Så litt beskjeden er han når han svarer kun publikumspriser – det er blitt mange pallplasser og flere kval til Landsfinaler. Men seieren – den mangler.
Arvegods
En gang ledet han A-finalen på Bjorli så suverent at det ikke skulle gå an å miste seieren – men da smalt motoren i siste runde og Capricen bare trillet til det gjensto femti meter til mål.
Det har blitt mange motorhavari opp gjennom årene, med høy effekt: – Vi kjører store topper og høye innsug, da blir det futt og fart i disse bilene – og denne er veldig god å kjøre, bedyrer pappa.
Som sender guttungen ut i et arvegods de fleste bare kan misunne 13-åringen. – Dette har vært en drøm så lenge jeg kan huske, sier Victor og gliser nesten rundt.