Lars A. Sletten har kjørt bilcross siden 1983, minst ett løp hvert eneste år i 40 sesonger, så å si alltid med boble: – Så lenge jeg skal drive med dette her, så blir det boble, eller noe annet rart med motor i hekken.
Leser du Bilcross.no? Da er du langt ifra alene!
Lars A. Sletten (NMK Tønsberg) kjørte sitt første løp i den første sesongen med bane på Notodden – en bane som er lagt ned for lengst. Det var tilbake i 1983. Banen eksisterte frem til 1996.
Etter det har 68-åringen kjørt minst ett løp hver eneste sesong, og de fleste sesonger langt flere løp enn det ene. Og mange løp er han med når de to sønnene kjører.
Far og sønn vant samme løp
Begge sønnene, Andreas Sletten (32) og Lars Sletten junior (24), har blitt bitt av den samme bilcross-basillen. Eldstemann Andreas har bitt aller best fra seg, med pallplass i Landsfinale i både junior- og åpen klasse.
En gang, tilbake til da Andreas startet i juniorklassen, vant både far og sønn et løp på Hakavik, høsten 2008.
Veggene i verkstedet vitner om mange bragder, tapetsert med avisutklipp og bilder.
Mange bilcross-historier
– Det er mange historier, sier far Sletten, – både de som har gått bra, og de som ikke har gått så bra. De gangene det har gått skeis er kanskje vel så artig for ettertida – det tar ikke så lang tid før vi kan le av det.
– Kjørt er kjørt, og dømt er dømt – det er dommerne som dømmer. Det håper jeg flere er enig med meg om, at vi blir ferdig med det der og da – det kommer alltids et nytt løp.
– Forhåpentligvis lærer vi noe av det, både vi som kjører og de som dømmer. Jeg har sjelden vært den som løper ned dørene til dommerne for å klage.
Veldig bra bilcross-miljø
Sletten senior ser tilbake på et langt liv på bilcrossbanen med 40 sesonger kjørt. – Hadde jeg kunnet gjort det samme igjen, så hadde jeg det. Det er veldig moro, og det er et veldig bra miljø.
Far Sletten er traktorselger av yrke, begge sønnene er utdannet bilmekanikere. Andreas jobber som bilmekaniker, mens Lars har byttet beite og blitt brannmann.
På fritiden driver de med bilcross alle sammen, med skruing på hjemgården i Holmestrand og kjøring på løp over hele Østlandet – og noen ganger enda lenger unna.
Sveiser familien sammen
– Det er fint å ha den samme interessen, vi får drevet på med noe sammen på en helt annen måte, sier en stolt pappa. Han har trukket seg litt tilbake og lar sønnene drive mest på i verkstedet.
Andreas skrur på en klubbløpsbil da Bilcross.no er innom, støtdemperne foran blir byttet. – Jeg fikk ikke kjørt klubbløpet, som egentlig var siste løp for sesongen, forteller Sletten senior, – det ble brist i et ribbein på et løp ett par helger før.
Da endte A-finalen i veteranklassen i autovernet i første sving – med et skikkelig smell, i det som ble det siste løpet i fjorårssesongen.
Hekkmotor-heaven
Hvis du trodde det skulle bli slutt på bobler i bilcross med det første, så må du tro om igjen. Gården til Sletten-familien er en av mange gårder der det er låver fulle av bilcross-bobler.
Hos Sletten står det 15 bobler pluss 5 andre rariteter med hekkmotor, som Simca, Hillman Imp, Fiat 126, med mer.
To bobler har vært for fine til å bruke i bilcross, så de er tatt vare på som veteranbiler og skal fortsatt gå på veien.
Et eget årskontroll-rom
Låven er full av deler, lagret i et skikkelig system. Rom for rom er satt av til forskjellige ting, som motorbygging, karosseri-arbeid, lagring – og ett rom er til satt av årskontroller.
Her er det helt strøkent, med pølsegrill, bar og biloppstillingsplass midt på gulvet. Der står bilcrossboblene nyvasket og fin, klar for årskontroll, en etter en.
Overalt vi går er det VW-merker, plakater og reklame for folkevogn – nesten som et museum.
Vært med siden bilcrossens barndom
– Snart hører vel jeg hjemme på museum selv, sier Sletten senior og ler godt. «Lars A. Sletten» klinger godt, det er et kjent og kjært navn på startlistene siden bilcrossens barndom.
Han har vært med på langt verre smeller og rundkast enn smellen i det siste løpet i fjorårets sesong. Boblene får kjørt seg – de skal brukes. Men sjelden brukes de opp, det meste lar seg reparere.
– Så lenge jeg skal drive med dette her, så blir det boble, sier Sletten senior bastant. – Eller noe annet rart med motor i hekken.
Veteranlandsfinalen er sesongens høydepunkt
Sist sesong var brått over med smellen på Kongsberg, men nå er Sletten-gutta i full gang med å klargjøre til en ny bilcross-sesong – 40 år etter at far Sletten startet med denne galskapen.
Det store målet i 2023-sesongen er Veteranlandsfinalen på Roppemoen, NMK Nedre Hallingdal. Fjorårets Veteranlandsfinale gikk han glipp av på grunn av korona-sykdom.
– Dit skal jeg, Veteranlandsfinalen er sesongens mest trivelige løp, mener Sletten, – så det var skikkelig kjedelig å gå glipp av det i fjor. Vi får ta’n igjen i år!
Det sosiale teller mest
– Å treffe gamle kjente, og å bli kjent med nye, å treffe folk og slå av en prat – det er det som er bilcross. Så er jo kjøringa også veldig artig, men det sosiale teller mest, og sånn har det egentlig alltid vært, forteller Sletten senior.
Som ikke har noen planer om å gi seg med bilcross med det første, så langt der ifra:
– Nei, vi har vel bobler nok til noen sesonger til, sier Lars A. Sletten og humrer godt.