5.000 kroner i budpris på det første bilcrossløpet tilsvarer 18.806 kroner drøyt 40 år etter. En budpris justert etter konsumprisindeksen ville gitt en budpris på snart 19.000 kroner.
Leser du Bilcross.no? Da er du langt ifra alene!
Bilcross-bloggen: Når tok det egentlig av?
Ett forslag går igjen og igjen mer enn noe annet: Å justere budprisen etter konsumprisindeksen.
De traff veldig godt på prisnivået da de lagde bilcross-reglementet og budprisen ved bilcrossens start i 1981.
En rimelig penge
Veldig kjapt ble bilcrossen den folkesporten den er i dag. En bilsport med fart, action og adrenalin – til en rimelig penge.
Men hvor rimelig skal pengen være? En rimelig pris må være et nivå som gjør at de som forsyner bilcrossen med biler, får igjen for pengene de bruker på nybygg.
Ikke en overtrimmet versting, men en helt vanlig bilcrossbil som er kjøpt for rundt vrakpant og kostet på alt det som trengs av bur, brytere, plater, sveisetråd, med mer.
Et riktig prisnivå
Som Tor Martin Flåten, bilcrossveteranen som har kjørt løp hver eneste sesong i 40 år, sa det i en av fjorårets mest leste saker på Bilcross.no: – Jeg mener prisen på 5.000 kroner i 1981 var helt riktig, da bilcrossen startet opp.
– Og det tror jeg er riktig nivå i dag også, justert i forhold til prisveksten ellers i samfunnet. Justert ut ifra konsumprisindeksen kommer vi opp i rundt 18.500 kroner.
– Det ville være en riktig pris, og ikke dagens budpris på 11.000 kroner, mente Tor Martin i prat med Bilcross.no.
En evig diskusjon
Hans forslag er å vippe budprisen opp til 18.500, for så å øke med hele 500 kroner for hver gang konsumprisindeksen passerer en ny 500-lapp i økning. Økes vrakpanten, legges også det til på budprisen.
– Da slipper vi den evige diskusjonen om budpris – den har gått helt siden jeg startet med bilcross. Da vil alle som bygger bil få igjen for det det koster å bygge en helt vanlig bilcrossbil.
Veteranen mener den helt originale bilen han bygde til fjorårets Veteranlandsfinale kom på over budpris, hvis man skal regne på alt. – Det går med noen plater, gass og sveisetråd, med mer.
Gjentakende forslag
– Selv det å bygge en helt standard bil til under budpris er nesten ikke mulig lenger, det blir fort kroner ut av alt sammen som trengs – også helt uten trimming. Det er ikke stort å gå på.
Hadde en justering ut ifra konsumprisindeksen kommet på plass, ville det blitt like rimelig – eller dyrt – å starte med bilcross i dag som det var da sporten kom hit til landet for godt og vel 40 år siden. Bilbyggere hadde hatt like mye å bygge for som i oppstarten av sporten.
Og det ville fortsatt være sånn i fremtiden, etter hvert som prisene fortsetter å stige på alt annet i samfunnet. Dette forslaget går igjen i praten blant bilcrossfolket på løp og i kommentarfelt.
Budprisen ligger fast
Nå vil vi lodde stemningen her på Bilcross.no – stem i toppen av denne saken – for å se om det store flertallet er enig i dette forslaget, som hvert fall virker til å ha stor gehør i bilcrossmiljøet.
To tiltak som settes ut i livet før 2023-sesongen er gratis vognlisens på nybygde biler og en maksbegrensning på to bud per budgiver.
Ellers ligger budprisen fast for 2023-sesongen, etter en oppjustering fra 9.000 til 11.000 foran 2019-sesongen. Den har aldri vært konsumprisjustert.
Bilcross-seksjonen i Norges Bilsportforbund (NBF) har vedtatt at budprisen skal stå i minimum tre år av gangen.
Ikke 11.000, men snart 19.000
Da det første løpet gikk på Hakavik høsten 1981 var budprisen 5.000 kroner. Det ville bety 18.806 kroner justert ut ifra konsumprisindeksen fra oktober 1981 til oktober 2022.
I praksis ville det med forslaget over bety en budpris på 18.500 i 2023-sesongen, ikke 11.000 kroner.
Og ganske snart ville vi nok kommet opp i en budpris på 19.000 kroner.