Nå som persolighetstester og selvhjelpskurs selger så det suser, skal Bilcross.no bidra med vårt: Bilcrossbilen du digger, sier mye om deg.
Sjekk også: Leser du Bilcross.no? Da er du langt ifra alene!
Vis meg din bilcrossbil – og jeg skal si deg hvem du er. Tenkte jeg, da jeg sto ved startplata på løp på Hamar sist sommer.
For det er noen trekk som går igjen ved de forskjellige bil-valgene. Ingen fasit, men kanskje noen tendenser. Hvem vet.
Full gass, eller forsiktig pådrag?
Etter et heat med tre Volvo-er side om side, der den ene rusa motoren mer enn den andre, så ble det så stille at du kunne høre fuglekvitringa fra lerka langt oppi lia når neste start skulle gå.
Da sto det et heat med små forhjulstrekkere på startplata, som så vidt var borti gasspedalen før det grønne lyset ble tent og de feis avgårde.
Til og med da var denne gjengen tålmodige nok til å gå på gassen litt etter litt. En rolig og bedagelig gnager-gjeng?
«Vinn eller forsvinn med samme sinn»
Hva sier dette om forhjulstrekk-folka i Opel Astra-er og andre småbiler fra 1990-tallet? Det er rolige folk som stort sett bare blir stressa av et drivakselbrudd eller to.
Hva sier dette om Volvo-folka? De er alltid på, tar alltid sjanser og lar det stå til – og har stort sett bare med seg slegge og godt humør på billøp.
«Vinn eller forsvinn, med samme sinn», gjelder vel til det fulle her.
Mange fellestrekk å spore
Så blir jeg stående og gruble mens heatene spoler av startplata, og jeg knipser bilder av bilene som forsvinner i støvskya. Her kan det være noen fellestrekk å spore.
Det kommer stadig en og annen bilcrossboble til start fortsatt. Her er alt sett over hundre ganger, og enda ett par hundre ganger til.
Likevel forsvinner godfølelsen fra garasjen hjemme som dugg for solen før start.
Evige optimister
For de fleste bobler må likevel dyttes i gang på startplata. Du ser på disse boble-kjørerne at nervene ligger utenpå både hud og hår, kjøredress og brannsikre sko og hansker.
Som en evig optimist håper de i det lengste at den overtrimma maskinisten i hekken holder helt inn.
Og gjør den det, så kan det jo fort bli seier.
Skoda-jakt
Men ingen er vel større og mer evig optimist enn de som sverger til en gammel og god (?) Skoda – full av skriverier i sjangeren «ikke dytt» på bakplata.
Men vi vet jo alle at det ikke har noen verdens effekt på konkurrentene.
For når det grønne lyset tennes, da starter Skoda-jakten. Eller slakten?
«Det viktigste er ikke å vinne, men å delta»…
Det er fortsatt de som kommer med en gammel NSU, Simca 1000, Fiat 850 eller noe i den duren – som like gjerne kunne dratt på veteranbiltreff.
De er så stappfulle av bilcross-nostalgi at de er mest opptatt av å vise frem den kule gamle bilen sin. Det morsomste er ofte å kjøre frem til startplata.
Kjører du gamle hekkmotoriserte klenodier som dette, kan du være mer tilbøyelig til å si strofer som «det viktigste er ikke å vinne, men å delta» og mye annet rart.
Hyggelige folk, sånn egentlig
Så har vi Saab. Her har vi med folk å gjøre som har sans for Sverige og alt det søta bror har funnet på opp gjennom årenes løp. Også et konkursprosjekt som Saab. Det sier jo ikke rent lite.
De nynner på ABBA-slagere, kjekar kjøttbullar og har det glatt. Eller noe i den duren. De er noen rare skruer, kanskje med en skrue eller to løs.
Men det er hyggelige folk, sånn egentlig.
Buldrer og bråker – og ligger sist
Du har også de som tar en VW Golf og putter en Saab-motor under et panser som står på lange stolper – da heter du Jan Lillegrend, tyder vår grundige analyse på.
Sist, men ikke minst, vi må nevne de som kommer med digre amerikanere med V8-ere under panseret. Lite er mer heftig enn det.
De buldrer og bråker, men som oftest funker de så dårlig på en bilcrossbane at en liten VW Polo med 1,3-liter fiser lett ifra.
Ikke spesielt sjenerte
Men noen har herjet i toppen av resultatlistene med denne type bilcrossbil, og da kaller du gjerne deg selv for President, og du får alle rundt deg til å kalle deg det, også.
Du har folk stående klare med poleringsklut for å polere støtfangerne blanke igjen, etter å ha støtt på brysomme bobler og andre småting som kom i veien.
Det kan vel tyde på at de som sverger til denne type bilcrossbil ikke er spesielt sjenerte, er vår svært så analytiske antakelse.
Alle digger vi en ting: Herje med bil!
Det har har ikke vært mange svære amerikanere med V8-ere opp gjennom tidene, men de få som har dukket opp har tatt stor plass – på alle vis. Og det har vært veldig moro å se på!
Felles for absolutt alle, enten du kommer med en mikroskopisk Ford Ka eller en diger Oldsmobile, er at vi digger en ting:
Herje med bil, kjøre fort, og treffe andre hyggelige bilcrossfolk – til og med de raringene som kjører Saab.
Flere bilcrossbil-betraktninger?
Har du flere artige betraktninger om bilcrossbiler og bilcrossfolk? Skriv i kommentarfeltet til denne saken på Bilcross.nos Facebook-side.
Eller send oss en melding på Facebook-siden eller send en epost: Bilcross.no@gmail.com.
Og som alt annet på Bilcross.no var også denne personlighetstesten helt gratis.
Men digger du Bilcross.no, så kan du være med på spleiselaget.
Bilcross.no-vippsen er 54 02 81.