En av finalebilene i årets første Landsfinale var så original du bare kan få en bilcrossbil. Tor Martin Flåten satte bur i bilen til sin svigerdatter og ga gass – og fikk pokal.
Bilcross-bloggen: Når tok det egentlig av?
Tor Martin Flåten (NMK Tønsberg) kjørte sitt første bilcrossløp med boble på Hakavik som 28-åring. Til neste år blir det hans 40. strake sesong, og bilcross er like moro nå som da.
– Jeg vet ikke om noen andre som har kjørt bilcross hver eneste sesong så lenge. Det er mange som kjørte da, og som kjører nå – men de fleste har hatt et opphold eller flere gjennom årenes løp.
Ringrev bak rattet
– På det meste kjørte jeg 24 løp på en sesong og kona kjørte 21 løp, der vi noen ganger delte bil og andre ganger kjørte hver vår helg – til sammen 45 løp. Det var på slutten av 1980-tallet.
– På det minste har jeg kjørt bare ett løp i sesongen, det var når yngstemann kjørte gokart. Men jeg har løst lisens og kjørt, trofast hvert eneste år.
Denne sesongen har det blitt flere løp, blant annet Veteranlandsfinalen hos NMK Fluberg. Der kjørte 66-åringen seg inn til D-finale.
«Gjort på ei kveldsstønn»
– Jeg sa til teknisk at hvis de hadde noe å klage på, så måtte de klage til Opel. For bilen var så original du kan få den, sier Tor Martin og ler.
Dette var en Opel Astra som hans svigerdatter hadde brukt til og fra jobb, barnehage og butikk i en del år. Alt Tor Martin gjorde, var å gå over bremser og rigge den til bilcross. For denne karen er det meste «gjort på ei kveldsstønn»:
– Det var to pinner foran og to pinner bak, ta av fanger foran og sveise på ei plate. Buret tok jeg fra et gammelt vrak av samme sort. Det samme med ledninger og brytere.
Alt er mulig i bilcross
Eneste «trimming» av Opelen med 1600-motor var å sveise sperre. Med litt flaks – som seg hør og bør i bilcross – ble det finalekjøring på ringreven i Veteranlandsfinalen.
– Du skal komme til mål, og du skal tross alt kjøre som folk selv om det er bilcross. Og som vi alle vet – alt er mulig i bilcross, sier Tor Martin.
Han har alltid kjørt bare for moro skyld, og moro er det fortsatt – til neste år blir det hans 40. strake sesong.
Bruker mer tid enn penger
– Det er jo fryktelig artig, det kicket når du kjører. Så synes jeg det er vel så moro å stå og skru i verkstedet. Opp i mellom tidene har det blitt mange Reodor Felgen-løsninger.
– Det synes jeg er artig, å gjøre det beste ut av det du har – jeg har nok brukt mye mer tid enn penger på bilcross.
– Det aller viktigste er det sosiale, med familie og venner, understreker Tor Martin i prat med Bilcross.no.
Like blid
Det har aldri blitt seier – men han har vært veldig nære på. – Det har blitt en del A-finaler, men så har det gått helt i ball i siste slutt, forteller Tor Martin med et smil.
Like blid er han når han mister biler på bud – så lenge bilene ikke slaktet og solgt bit for bit, eller de bare blir satt bort og ikke brukt.
Også den nyriggede Veteranlandsfinale-bilen ble solgt på bud, til en junior.
Kjøp og salg med et smil
– Det er bare hyggelig. Da får noen andre glede av bilen, og spesielt moro er det med juniorer. På Elverumfestivalen i fjor mistet jeg en Vectra til en som kjører junior trening.
Tor Martin har aldri vært så ivrig på å skulle kjøpe tilbake bilene, men han liker å se de på løp med andre piloter bak spakene.
– Det er en del av gamet, så kjøp og salg må vi ta med et smil, mener bilcross-veteranen.
Riktig å øke budprisen
Men bilcross-veteranen har ett ønske, og det er å justere budprisen i forhold til konsumprisindeksen. – Jeg mener prisen på 5.000 kroner i 1981 var helt riktig, da bilcrossen startet opp.
– Og det tror jeg er riktig nivå i dag også, justert i forhold til prisveksten ellers i samfunnet. Da kommer vi opp i rundt 18.500 kroner. Det ville være en riktig pris, og ikke dagens 11.000 kroner, mener Tor Martin.
Hans forslag er å vippe budprisen opp til 18.500, for så å øke med hele 500 kroner for hver gang konsumprisindeksen passerer det. Økes vrakpanten, legges også det til på budprisen.
Evig diskusjon
– Da slipper vi den evige diskusjonen om budpris – den har gått helt siden jeg startet med bilcross. Da vil alle som bygger bil få igjen for det det koster å bygge en helt vanlig bilcrossbil.
Tor Martin mener den helt originale Opelen han bygde kom på over budpris, hvis man skal regne på alt fra A til Å. – Det går med noen plater, gass og sveisetråd, med mer.
– Selv det å bygge en helt standard bil til under budpris er nesten ikke mulig lenger, det blir fort kroner ut av alt sammen som trengs – selv uten trimming. Det er ikke stort å gå på.
Vil bli få biler etter hvert
Tor Martins frykt er at det blir for få biler etter hvert, når det å bygge bil blir et tapsprosjekt. Selv har han alltid drevet på et rimelig hobbynivå.
– Det er veldig få biler vi har brukt mye penger på, men vi har fått noen gromme på bud – og vi har bygd noen få gromme selv. Men da har vi karosseri fra en gammel veibil og massevis av deler liggende, så det blir ikke så dyrt likevel.
– Gud vet hvor alle disse delene kommer ifra, sier Tor Martin og ler godt. – For oss, meg og familien, er dette stort sett en billig hobby.
Mange personlige seiere
– Det er artig å få mekka det te’, uten at det koster skjorta, sier Tor Martin og forteller om et av de beste bilcrossminnene: – Jeg bygde en Ford Escort helt selv, til under budpris, på 1980-tallet.
– Da jeg tok starten på Hannevold og så fem bobler i speilen bak meg inn i første sving, så var det verd alle timene i verkstedet. Det var en liten seier i seg selv.
– Ikke det at jeg husker om jeg vant det heatet eller ikke, men det var fantastisk moro å ta starten – det husker jeg!
Må bruke opp noen biler
Denne karen har kjørt det meste av biler, han begynte i boble, så den nevnte Escorten, etter hvert ble det alt fra Skoda til Volvo – og de siste årene har det blitt mye Opel med spinn på forhjulene.
Denne sommeren skal han kjøre veteranklassen på Smådølfestivalen og Sommerfestivalen med Volvo, der han skal dele bil med yngstesønn i åpen klasse.
– Vi har to Volvoer igjen, og vi regner vel ikke med å få dem med hjem igjen. Så da er det vel bare å få brukt dem opp.
Bilcross funker fortsatt bra
Forutsatt at budprisen justeres opp til faktisk kostnadsnivå, så synes Tor Martin at det aller meste med bilcrossen funker like bra i dag som da han startet med sporten i 1984:
– I dag er det kanskje enda flere muligheter for smarte løsninger. Det er flust av små biler som du kan putte svære motorer i – og der er det plenty med originale hestekrefter.
– Det som irriterer meg er de som kjøper og slakter biler for å tjene penger. Det synes jeg ikke noe om. Det kunne kanskje også en oppjustert budpris vært med på å forhindre.
Mest moro for hver krone
– Men det er så absolutt mulig å henge med og bare ha det moro, understreker Tor Martin, – det er mye hva du gjør det til selv.
– Du drar ikke med deg noe sånt som jeg dro med meg til Veteranlandsfinalen og regner med å få pokal – så lenge har vært i dette gamet at jeg vet jo det.
– Men når det likevel klaffer, så kan du nok ha rett i at jeg har det mye moro for hver krone, ja.