Fartsfesten på Fuglehaugen er tilbake, med fugleskrenten fullsatt med fartsfrelste folk – men pandemi-pausen har blitt brukt godt.
Sjekk også: Nå blir det Goldagsløpet for alle penga!
I løpet av korona-sesongene 2020 og 2021 har det stadig tikket inn snapper og rapporter fra Fuglehaugen fra dugnader, der det allerede tipp-topp anlegget har blitt enda bedre.
For i pandemi-tid har det ikke latt seg gjøre å kjøre landets største billøp gjennom mer enn tre tiår: Goldagsløpet.
– Endelig!!!
Hovedgrunnen skjønner vi alle veldig godt: Goldagsløpet er en fartsfest med massevis av folk, både lange startlister og stappfull publikumsskrent. Uten dette, kan det neppe kalles Goldagsløp.
Helt siden det aller første oppgjøret i 1990 har dette vært et av bilcross-sesongens desiderte høydepunkt – så også i år, tre år siden sist.
Datoen for Goldagsløpet 2022 er 16. – 17. juli, med liv og røre både på banen og utenfor banen – også nede i Gol sentrum.
Sesongstart til helga
Men første bilcross-spinn på banen etter to sesonger mer eller mindre korona-brakk, blir til helga med kvalifisering til NMKs Landsfinale for åpen- og juniorklasse.
Lørdag 28. mai 2022 skal endelig det grønne lyset tennes igjen, første start går klokka 09.00.
På arrangøren NMK Gols nettsider finner du påmelding, startlister og all annen info om løpet.
Samme gode, gamle trase
– Vi gleder oss til å komme ut av korona-dvalen og få fart og spenning på Fuglehaugen igjen, uten restriksjoner, sier Ingrid Haugo på vegne av NMK Gol:
– Landsfinalen skal arrangeres av naboklubben, så vi håper flere vil komme til oss til helgen å kjempe om en plass til Landsfinalen 2022.
Mens mange bilcrossbaner blir rettere og lettere, så beholder NMK Gol den samme gode, gamle bilcross-traseen til glede for deltakere og publikum.
Kun klubbløp i korona-tid
Ingrid forteller at det kun er blitt kjørt klubbløp i bilcross de to siste sesongene. Klubben arrangerte også NM-runde i rallycross under strenge korona-restriksjoner i 2021.
– Ellers har banen ligget i dvale. Korona-tiden er blitt brukt på administrativt arbeid, og det blir litt endringer på banen i år etter nye pålegg som dukket opp under NM-runden i rallycross i fjor.
– Blant annet annen vinkling av startplata og bredere bane fra startplata og mot hemsedalsvingen, samt flere sandfeller og curbs.
– Men banetraseen i seg selv blir akkurat den samme, forsikrer Ingrid i prat med Bilcross.no.