Alle vet hvor og når bilcrosshistoriens aller første løp gikk av stabelen – det var på Hakavik høsten for 40 år siden. Men «alle» påstår at det neste bilcrossløpet gikk på deres kant av landet.
Hopp i det og prøv deg på Bilcross.no-kvissen!
Det er mange meninger om hva som var bilcrosshistoriens løp nummer to. Men ingen vet sikkert. Til og med de som kjørte løp og var med og arrangere løp på den tida er ikke sikre. Og noen offisiell løpsoversikt finnes ikke.
Da var det vel ikke annet å gjøre, enn å foreta et lite stykke detektivarbeid: Dykke ned i avisarkivene, og sette opp en tidslinje.
Mange teorier, men ingen av de stemmer
I Trøndelag mener man at isløpet på Verdalselva i februar 1982 var det neste løpet. Dette er for øvrig det eldste løpet vi vet er på film – du kan se det her.
Flere på østlandsområdet mener at et vinterløp på Hovlandbanen i Larvik var andre løp ut, riktignok enda tidligere enn Verdal-løpet.
Andre har hardnakket påstått at et løp i et grustak i Modum var oppfølgeren etter Hakavik.
Fasiten finner vi i Rogalands avis
Ingenting av dette stemmer, når vi sjekker ut avisoppslag om bilcross grundig – da finner vi denne tidslinjen: Hakavik er første løp 18. – 19. oktober 1981, vunnet av Rune Thornstrøm – det er hevet over enhver tvil. Men så:
Rogalands avis melder lørdag 7. november at landets andre bilcrossløp skal gå av stabelen søndag den helga, 8. november 1981, på Orstad på Jæren. Dette løpet ble vunnet av «Bigga» Odd Birger Askildsen.
Videre finner vi i samme avis i desember samme år, i forbindelse med at det er planer for enda et løp på Orstad på nyåret, at det i mellomtida har blitt kjørt et løp i Kristiansands-området.
Sørlendingene var også tidlig ute
Da blar vi oss frem til en forhåndsomtale i Fædrelandsvennen onsdag 25. november 1981, der det skrives om en lokal premiere på bilcross til helga, søndag 29. november 1981, i et sandtak på Høigilt ved Birkeland, i regi av KAK Kristiansand.
Ser vi tilbake til Rogalands avis sitt oppslag om nytt løp på Orstad, så kommer det frem at selveste Trond Schea – en stor bilsportkjendis i flere tiår allerede på den tiden – vant Kristiansand-løpet – som da ble det tredje bilcrossløpet her til lands.
Så skulle egentlig neste løp ut vært i grustaket ved Momarken den andre helga i januar 1982, men KNA Indre Østfold fikk den ublide æren av å være den aller første arrangøren som avlyste et bilcrossløp.
Bilcross-historiens første avlysning
Sarpsborg Arbeiderblad melder nemlig om bilcrosshistoriens første avlysning i avisa datert torsdag 7. januar 1982: «Bilcross-stevnet som var planlagt ved Momarken i helgen er avlyst på grunn av kulda. I alt var det 140 biler som skulle delta».
Det neste løpet ut blir istedenfor på Hovlandbanen den siste januarhelga, helga 30. – 31. januar 1982. Det er Østlandsposten som dekker løpet godt i forkant og etterkant.
Deretter kommer isbaneløpet på Verdalselva søndag 14. februar 1982, som etter det vi kan skjønne blir det femte bilcrossløpet her til lands.
Bilcrossløp på løpende bånd
Og så kommer et løp veldig mange har ment var det andre bilcrossløpet her til lands, men som faktisk ser ut til å være tidligst det femte løpet i rekken:
Bygdeposten skriver torsdag 18. februar 1982 at det til helga skal kjøres bilcross i Woldstad grustak ved Vestre Spone, med NMK Modum som arrangør.
Og nå har mange klubber kastet seg på bilcross-trenden, det planlegges ganske kjapt løp og baner overalt i landet.
Stor interesse for bilcross
I tillegg er det nevnt flere treninger, testløp og oppvisningsløp av mange slag, uten publikum og uten fri påmelding, rundt om i landet – både på tampen av 1981 og på starten av 1982.
For eksempel i Bergen, der en liten gjeng hadde satt ut noen tønner og laget en liten bane nærmest på sparket – og invitert lokalavisene for å vise hvordan bilcross kunne arte seg.
Da saken sto på trykk i Bergen Arbeiderblad kom det en telefonstorm fra sinte lesere som mente de var snytt for å være publikum på bilcross.
Første bilcrossarrangør med to løp
I februar 1982 var det duket for tidenes andre bilcrossløp på Orstad i Rogaland, og dermed var dette banen der det første gang var kjørt to bilcrossløp.
Dette var også, etter det vi klarer å bringe på det rene, den aller første bilcrosshelga i Norges land der det ble arrangert mer enn ett løp i hele Kongeriket. Da var det løp både ved Vestre Spone i Buskerud og på Orstad i Rogaland.
Og siden har bilcrosspublikummet hatt mye å velge i, hver helg, hele sommerhalvåret gjennom, i 40 år.
Kort om de aller første bilcrossløpene i Norge:
- Det aller første løpet gikk på Hakavik motorbane helga 18. – 19. oktober 1981, vinner var Rune Thornstrøm (NMK Follo) i Saab 99.
- Det andre løpet gikk i Orstad grustak søndag 8. november 1981, vinner var Odd Birger «Bigga» Askildsen (NMK Sandnes Jæren) i VW 411.
- Det tredje løpet gikk i Høigilt ved Kristiansand søndag 29. november 1981, vinner var Trond Schea (NMK Drammen?) i VW 411.
- Det fjerde løpet gikk på Hovlandbanen i Larvik helga 30. – 31. januar 1982, vinner var Rune Gjestrum Larsen (NMK Larvik) i Saab 99.
- Det femte løpet gikk på en islagt Verdalselv søndag 14. februar 1982, vinner var Per Olav Brørs (NMK Sparbu) i Simca 1000.
- Det sjette løpet gikk i Woldstad grustak ved Vestre Spone lørdag og/eller søndag 20. – 21. februar 1982, tangert av et nytt løp i Orstad grustak søndag 21. februar 1982.