Sjekk denne Escort-rattingen: – Det var skikkelig show!

Terje Svare rattet seg inn i bilcrosspublikummets bankede bilhjerter i Goldagsløpets barndom. Hjemmekjøreren kjørte alt mulig rart, men ekstra spennende ble det bak rattet på en Ford Escort MKI.

Fredags(bilcross)filmene i hele januar: Goldagsløp for alle penga!

Vi fortsetter å grave i Goldagsløp-arkivet, og førstkommende fredag er det Goldagsløpet 1991 som står for tur.

Først lørdagens kjøring, så søndagens kjøring neste fredag.

Ett av de største bilcrossnavnene

En av de gamle, gode bilcrossnavnene som gjør seg gjeldende i dette andre Goldagsløpet i historien, er Terje Svare – den gang 30 år, nå har han blitt 60 år gammel.

Golingen hadde vunnet Landsfinalen i bilcross året før, og var ett av de største bilcrossnavnene på den tiden.

I Landsfinalen vant han med en VW boble, men hjemme på Gol kjørte han dette årets Goldagsløp med en Ford Escort MKI.

– Jeg ble drittlei, rett og slett

– Jeg kjørte det jeg hadde. Og det var mye rart – alle slags folkevogner med bobler og varianter, en og annen Skoda, og no’ sånt som Ford Escort og andre liknende biler, med mer.

Og det ble mye kjøring, og enda mer skruing. Helt fra starten i 1986 til han ga seg tvert med all bilsport rundt femten sesonger senere, rundt årtusenskiftet.

– Det ble for mye. Det var bilcross, rallycross, rally, og det var å skru for alle – mine biler kom som oftest i siste rekke. Så jeg ble drittlei, rett og slett.

Har lovet et comeback

Terje var ikke å se på ett eneste billøp på mange år. De siste årene har han stille og rolig ruslet rundt på Fuglehaugen og fått med seg noen Goldagsløp.

Men han har lovet barna å kjøre et løp igjen. – De har jo ikke sett meg kjøre i det hele tatt, bare hørt om dette her.

Terje vil ikke si noe om hvor og når: – Det kommer ikke til å bli annonsert noe særlig.

Har ei bilcrossboble stående

– Hvem vet, det kan bli helt plutselig, eller det kan drøye veldig. Det har drøyd en del år allerede, sier han og ler.

For det skjer noe helt annet på bilcrossfronten hos Svare nå for tiden: – Jeg har en sønn som begynner med bilcross nå, han er 14 år og har kjørt motocross men går over til bilcross nå, forteller pappa stolt. Erik Svare er navnet å se opp for.

Og gamlefar røper at han har en grombil stående, klar for comeback: – Det er ei boble med en grei 2,1-liter, mer enn nok til å henge med enda, mener nå jeg da.

Boble er best!

Når det gjelder Ford Escorten i Goldagsløpet 1991, så var det en skikkelig spreking. – Den gikk best rett frem, det var verre i svingene, minnes Terje på telefon med Bilcross.no.

– Alt var vel Volvo på den, av motor og drivverk. Den ble understyrt og fæl å kjøre, fytti. Men mye motor og lite håndterlig, det var bilcrossen på den tiden.

Aller best likte bilcrosslegenden bobla: – Den er jo raskest. Hvert fall ut fra start. Så er det jo bare om å gjøre å holde seg først, da.

Landsfinale-seier var høydepunktet

Vi røper ikke hvor Terje Svare ender på resultatlistene i Goldagsløpet 1991, men at han kjørte finale i så å si alle løp han stilte opp, det kan vi vel røpe.

Landsfinale-seieren i 1990 topper alle andre gode resultater:

– Det var skikkelig show.

Stor publikumsfavoritt

Skikkelig show var Escort-rattingen til Terje Svare i Goldagsløpet 1991, også.

Du trenger ikke stå øverst på seierspallen for å vinne bilcrosspublikummets hjerte.

Se en smakebit av løpet – og Svares eminente kjøring – i videoen i toppen av denne saken.

Hele lørdagens kjøring ser du her fra klokka 19.00 fredag 22. januar:

Hele søndagens kjøring ser du her fra klokka 19.00 fredag 29. januar:

Abonner på Bilcrossarkivet på YouTube!

Bilcross-bloggen: – Det fantastiske bilcross-Norge!

, , ,