Sverre Dahl sverget til Saab i en tid da Saaber stort sett hang litt etter i starten. Men når han for en gangs skyld var med inn i første sving OG hadde inner’n – da var det bare å klemme til!
Sjekk denne fredagens bilcrossfilm: Kvalløp på Geiteryggen 1997.
Sjekk alle fredags(bilcross)filmene vi har lagt ut her!
Sverre Dahl (NMK Tønsberg) var som mange andre bilcross-debutanter på 1980-tallet ganske voksen da han startet med galskapen: 37 år gammel så han sitt første grønne lys.
– Jeg hadde vært og sett på bilcrossløp på Hannevoldbanen mange ganger, og da jeg så en Saab 99 for første gang med en uvdøling bak rattet fikk jeg lyst til å bygge en Saab 99 selv.
Kjørte så det skvatt bobler
Så tenkt, så gjort. Og det ble bygd tre Saaber til i løpet av de femte årene med bilcrosskjøring fra debuten i 1988 til og med 2003-sesongen.
Toppsesongene kom mot slutten. Kanskje var 1997-sesongen en av de aller beste, forteller Sverre som på Geiteryggen-løpet – denne ukens fredags(bilcross)film – kvalifiserte seg til Landsfinalen. Det gjorde han også året etter.
Men Sverre husker ikke hvordan A-finale-plassen blir avgjort i siste innledende omgang. Da står han i innersporet, og står på krava inn i første sving så det skvetter bobler.
– Jeg var kanskje litt kjent for det – å ikke gi meg. En måtte jo være litt tøff i bilcrossen den gang!
– Måtte lage litt plass!
Sverre var alltid med i krigen på bilcrossbanen. – Det hendte man måtte lage litt plass for å komme seg frem, sier han og humrer og ler.
– Det ble en del velt og greier, så det var å kjøre og herje i helgene og skru og banke i ukedagene. På det meste kjørte jeg 20 – 25 løp i sesongen.
Men det ble aldri noen totalseier med Saabene. – Saab var aldri noen slager på den tiden. Jeg var stort sett alene på løp med Saab, etter hvert var vi kanskje maks tre – fire.
– Og da en kompis med Saab fikk bud på bilen, så fikk vi jo helt hakeslepp!, forteller Sverre. Han har aldri mistet bil på bud, og aldri heller lagt inn eget bud.
En outsider som klinket til
Selv om Saaben i denne ukens fredags(bilcross)film ble kostet på en del. Motoren ble sendt til Sverige for frisering, og vi ser at den henger godt med.
– Jeg hadde jo en del deler etter hvert, og selv om jeg aldri har vært så rå på å skru så lærte jeg jo en del etter hvert. Jeg ble kjent med bilen, både for å kjøre den greit og skru sånn tålig.
– Så jeg holdt meg til Saab. Og etter hvert ble det jo også noen resultater.
– Du gjorde så absolutt det beste ut av det?
– Ja, jeg var veldig fornøyd med mange resultater. Jeg var jo aldri med for å vinne, men heller være en outsider som gjorde det bra likevel. Det ble mange finaler og flere pallplasser etter hvert.
Mange gode minner fra alle årene med bilcross
– Når du ser hvor dominerende Saab ofte er nå i dag, klør det i gassfoten etter å henge med igjen?
– Jo, klart det frister, det gjør jo det. Men jeg var nok ett par – tre tiår for tidlig ute, sier Sverre og ler godt.
– Det frister vel ekstra når jeg ser de gamle filmene du legger ut, da får jeg skikkelig lyst. Men skal jeg svare helt ærlig så tror jeg nok at jeg har gitt meg for godt.
– Jeg får heller mimre litt, sånn som nå. Det er mange gode minner fra alle årene med bilcross!
– Det var en veldig fin tid!
Sverre har kompiser som kjører enda. Og han følger med på bilcrossen. – Jeg hadde nok sparka mye i grusen, hvis jeg skulle hengt med på det der igjen nå.
– Nerver?
– Ja, det vil jeg absolutt tro. Sånn som det går unna på mange av banene i dag. Men klart, i den tidlige bilcrosstiden likte jeg de raskeste banene best, som Hovlandbanen, for eksempel.
– Jeg var med mest for det sosiale, forteller Sverre: – Det var en veldig fin gjeng. Bare det å kjøre et titalls trekkbiler i følge på løp, rigge seg til, og ha det trivelig i depot. Det var en veldig fin tid!