Ragnar og Renaulten trivdes ekstremt godt på Hakavik-banen. Den trivelige golingen kjører bilcross enda, 30 år etter han sladdet inn til seier i denne fredagens bilcrossfilm. Og han holder seg fortsatt til fransk kvalitet.
Ny film hver fredag fra klokka 19.00 – abonner på Bilcrossarkivet på YouTube!
Sjekk alle fredags(bilcross)filmene vi har lagt ut her!
Bilcross-bloggen: Vi digger gamle bilcrossklipp!
Hver fredag legger vi ut en bilcrossfilm. Og ofte tar vi en prat med en eller flere som utpeker seg, enten det er med vinn eller et spektakulært forsvinn.
Denne gangen har turen kommet til den heftige Hakavik-banen som eksisterte fra det aller første bilcrossløpet gikk her i 1981 og frem til og med 2012-sesongen da banen ble totalt rasert av ekstremvær utpå høstparten.
VM i tyvstart?
Det kan se ut som om løpet var VM-finale i tyvstart, for det går nesten ikke et heat uten en tyvstart eller to. Eller tre. Eller til og med fire og fem.
Så galt er det, at vi har redigert ut noen av de vanvittig mange tyvstartene. I en avisartikkel fra løpet er det også omtalt, og der står det at den stakkars starteren var kasta ut i det for aller første gang – uten opplæring.
Til og med totalvinneren tilslutt sto for tyvstarter, men ikke verre enn at han holdt hodet kaldt og halte i land seieren.
Ragnars beryktede raske Renaulter
Ragnar Løstegård (NMK Gol) var 29 sommere gammel denne høsten, og hadde kjørt bilcross i tre sesonger. Han var allerede en fryktet konkurrent, med sine raske Renaulter.
Han vant løp hjemme på Fuglehaugen (som sto ferdig samme år), på Sigdal, og mange flere bilcrossbaner. Men spesielt rask var han på Hakavik-banen, der denne seieren var en av flere.
– Den eneste premien jeg har stående fremme, er faktisk fra Hakavik-banen. Den er fra da jeg vant Eiker-cupen i 1993, da var det noen gedigne premier.
Forskning, prøving og feiling
Ragnar mimrer tilbake til en tid da det var nesten null fokus på dekk og understell. – Det mente jo vi innbarka bilcrossgutta at var nesten litt juks. Det var dissa rallycrossgutta som dreiv med sånt.
Da var det desto mer forskning, prøving og feiling på motorvarianter i hekken på Renaulten: Først en 1,6-liter fra Renault 16, så en 2-liter fra Renault 20 TL. – Det fungerte veldig bra, minnes Ragnar.
– Men så startet problemene, da vi satte inn 2,2-liter fra Peugeot 505 GTI. Da kjørte vi i stykker drivaksler og egentlig alt, så alt i alt ble det tregere start med en sprekere motor. Da måtte jeg lirke meg avgårde for å få alt til å holde.
Orden i bilcrossarkivet
Og mens vi mimrer med Ragnar på telefonen, så hører vi det letes og løftes på den andre siden av tråden. I løpet av samtalen har han funnet frem både pokal, resultatliste og avisutklipp fra løpet høsten for 30 år siden.
Bilcrossbasillen ble han smittet med da han reiste på den aller første Landsfinalen i bilcross på Lyngåsbanen, tilbake i 1986. Såpass klødde det i gassfoten etter å prøve denne galskapen, at han la inn et bud.
Og fikk bil – den eneste bobla Ragnar har eid, som han kjørte bare ett eneste løp med. For ganske kjapt ble det Renault 8 og en sjelden gang 10 for alle penga.
Fortsatt franskt
– Da sto det i lokalavisa Hallingdølen: «Leik for store guta» med stor overskrift. Og det stemmer vel godt?, sier Ragnar og ler. Det har blitt mye leik og moro opp gjennom årene, og Ragnar er med i tetstriden den dag i dag, 59 år gammel.
Den gamle hekkmotoriserte Renaulten er erstattet med en mer moderne Citroen C5 med spinn foran.
– Det er hvert fall fortsatt fransk, så det er kanskje noko der som heng att, sier Ragnar og ler.
Tomt på tunet
Men kjøreegenskapene er to forskjellige verdener. – 8-ern var litt krevende å kjøre, kan du si. Men ikke direkte vond å kjøre, heller.
– Hadde man hatt en grom Renault 8 med litt OK dempere og dekk og en god 2-liter i hekken, så skulle nok den også hengt med den dag i dag, mener Ragnar.
Men nå er det helt tomt på tunet for franskmenn av det slaget.
Stolt av klubben sin
Ekstra stolt er Ragnar over å ha vært med på Fuglehaugen helt siden NMK Gol startet å bygge bilcrossbane på fjellet.
Og han er med på dugnader fortsatt, den dag i dag, det vil si 30 år med dugnad for hjemmebanen og klubben sin.
Men aller mest stolt er han de tre sønnene sine, som alle har kjørt i juniorklassen.
Fortsatt aktiv i gamet
Minstegutten Lars Løstegård har kjørt finale i absolutt alle løp han har kjørt siden han startet med sporten, både bilcross og rallycross. Det er en prestasjon i særklasse, rett og slett.
– Det går kanskje mye tid til å hjelpe ham?
– Nei, han klarer seg stort sett selv, sier Ragnar, – han skrur selv og er i det hele tatt veldig selvstendig. Så det blir nok noen løp til året også på gamlefar:
– Goldagsløpet, veteranlandsfinalen, og kanskje noen flere løp.