Da det var stort åpningsløp for den nye traseen på Rugslandsbanen, var det en som briljerte rundt nybanen: Geir Inge Buås i Ford Escort MKII.
Filmen vises fra og med klokka 19.00 fredag 16. oktober 2020.
Abonner på Bilcrossarkivet på YouTube!
Åpningsløpet på den nye Rugslandbanen 12. mai 2001 er denne ukens fredags(bilcross)film.
Vi viser hele filmen, fra første start til siste målgang. Og vi røper allerede nå at Geir Inge Buås stikker av med seieren med sin Ford Escort MKII.
Alltid vært glad i å sladde
Rugslandbanen var bygd om totalt: Kjøreretningen var snudd og traseen var blitt mye rettere og raskere. Men bilcrossbilene skulle innom sjikaner, både på startstrekken og på vei tilbake.
Det passet Geir Inge Buås (KAK Kristiansand) godt: Han satset maks, la opp til en mildt sagt bred kjørestil, og sladdet inn til en suveren seier etter også å ha satt flere bestetider i innledende omganger.
– Jeg har alltid vært glad i en sladd, sier Geir Inge og ler.
Mange av samme slaget
På den tiden var det mange som showet på samme måte på Sørlandet – det gikk bredt og fort:
– Ragnar Buene, tvillingbrødrene Johnny og Espen Hauge, Thomas Stensvand, Kjell Utsogn – vi var mange sørlendinger som sladdet noe voldsomt.
– Etter hvert skjønte jeg at jeg måtte roe meg litt ned og kjøre litt smalere, sier Geir Inge som den gangen var bare 23 år gammel.
Men det ble aldri trikkeskinner på denne karen.
Alltid hjemmefavoritt på Rugsland
Han husker løpet veldig godt. – Det var min aller første bilcross-seier.
Og etter den første, kom det flere – totalt 10 – 12 i tallet. Stort sett hjemme på Rugslandsbanen eller i landsdelen.
– Det var jo en del storløp på Rugsland i den tiden, spesielt Pinsecrossen var det stas å vinne, forteller Geir Inge, som vant hele seks seiere her – og har vandrepokalen stående i premieskapet hjemme i stua.
Hjelmen på hylla
Og i en skuff ligger gamle VHS-kassetter, blant annet filmen vi viser denne fredagen.
Geir Inge la hjelmen på hylla i 2011 etter å ha kjørt aktivt siden debuten som 19-åring i 1997, men han mimrer stadig tilbake til aktive bilcross-år.
– Det hender vi har en guttekveld med gammel bilcross på skjermen.
Bilcross-interessen går i arv
De gamle Ormis Media-filmene ruller også over skjermen når Geir Inges to sønner vil se på pappa kjøre. De er 4 og 7 år gamle og har interesse for bil og bilcross.
– Vi får se når de blir større, kanskje jeg må prøve meg igjen. De kjører firhjuling og er med i verkstedet og sånt, så det virker som om det er noe på gang!
Så at etternavnet vil pryde startlister i bilcrossen igjen, ser ut til å være svært sannsynlig.
Ford er bilen
Og da stiller Buås – enten det er far og/eller sønner – mest sannsynlig med en Ford. Det gikk i Ford Escort, enten det var bilcross, rallycross eller rally. Med ett par unntak med Opel Ascona B og BMW M3.
– Ford er bilen, det. Først var det mye Escort, så Sierra, sier Geir Inge. Bilinteressen er fortsatt der, men nå går det i gatebiler. Han har ett par gamle Escorter som han pusser og gnikker på.
Han kjører noen challenge- og PO-løp. Men det blir langt ifra det samme som bilcross.
Klør i gassbenet
– Jeg følger med på Bilcross.no, og jeg må innrømme at det klør kraftig i gassbenet hver gang jeg ser en gammel Escort i en skikkelig breisladd.
– Jeg ser jo at noen bruker disse bilene fortsatt, og at det går fort og fint for seg. Så klart, det hadde vært moro. Lysten er jo der. Men jeg vet ikke helt hvordan det er med konkurranseinstinktet lenger.
– Jeg har med guttene på løp her lokalt, og det er moro å følge med. Så får vi se om det blir et comeback når guttene er blitt litt større.