Det vakte oppsikt på 1980-tallet da en som brukte hodet, og ikke rå kraft og brøytekunnskaper, vant et bilcrossløp. For det gjorde Arne Moe da han vant sitt aller første – og kanskje eneste – bilcrossløp.
Sjekk: Fredags(bilcross)filmen: Hannevoldcross 8. mai 1988.
Arne Moe er et av mange gode, gamle bilcrossnavn. Han debuterte som 36-åring i 1984 etter å ha sett et bilcrossløp på Jarlsberg flyplass året før.
Da hadde bilcrossbasillen fått fotfeste for godt. Det ble 22 år med kjøring, før hjelmen ble lagt på hylla – for godt?
Kom hjem fra første løp med et utbrent vrak
– Jeg kjøpte en Fiat 850 sportkupe, og den kjørte jeg mitt første løp med i Halden. Der taka jeg noe skikkelig og bilen begynte å brenne. Så jeg kom hjem fra bilcrossdebuten med et utbrent vrak, forteller Arne og ler.
Da var Fiat-prosjektet vraka for godt – bokstavelig talt. Og det ble kjøp av en ferdigrigga bilcross-Renault 8 som gikk helt verst.
– Siden da var det bare Renault som gjaldt!
25 løp i sesongen
Arne har ikke tall på hvor mange bilcross-Renaulter han har bygd. – En sesong ble det hvert fall tre – fire, etter hvert som jeg mista dem.
– Det var jo enklere den gangen, med mindre moderne biler. Det var bare å få tømt dem, satt i bur, og en annen motor – hvert fall i Renaultene.
I de mest travle sesongene ble det rundt 25 løp, mange i nærområdet på Østlandet, men også en del løp sørover.
Haugevis med pokaler, mange A-finaler – bare en seier?
Løpet på Hannevoldbanen i 1988 husker han godt. Det var hans første bilcross-seier, så han har tatt godt vare på filmen og har den på DVD. Her tar speaker Stein Arne Fossheim helt av i både B- og A-finale.
– Jeg tror kanskje det er min eneste seier, også. Jeg har mange pokaler, og de fleste av dem er fra A-finaler. Men jeg kan ikke huske i farta flere seiere.
Mens Arne blar gjennom pokaler, er en langt lettere tilgjengelig enn alle andre: Den aller siste pokalen. Den er fra Hakavik i 2006.
Min bilcross-tid er nok over
– Det frister ikke å ta opp kjørehanskene igjen?
– Tanken har slått meg mange ganger, men det blir aldri noe av, tenker jeg. Min bilcrosshistorie er nok over. Sist jeg var på løp, var for å se Åge Kjærran kjøre Porsche i bilcross.
– Og det hender stadig at jeg er innom Åge for å mimre litt. Min bilcross-tid er nok over. Husk – jeg er over 70 år!
Blitt mindre slåssing på banen
Bilcrossen har forandret seg en del, også. Før var det mer action og underholdning for publikum.
Som vi hører speaker Stein Arne Fossheim si på filmen fra 1988 var det nesten et mål med banene.
Nå er det heller et mål at det skal skje minst mulig, selv om farten bare blir høyere og høyere på mange baner.
Har mer oversikt over antall rullinger, enn seiere
Selv rulla Arne tolv ganger på taket. Det sier jo noe om gammelkara i bilcrossen, at de har bedre oversikt over antall rullinger på taket enn seiere.
– Det var det som var bilcross – at det skulle skje litt, og at det skulle være en kamp om å komme seg helskinna over målstreken.
– Nå for tida er nok lista lagt langt lavere for hva som reageres på.
Nøye med sikkerheten
Arne husker spesielt en forferdelig rulling på Hannevold på tidlig 1990-tall, der dører flakset og motoren løsnet og ble kastet opp i lufta.
– Jeg var veldig nøye med seler og alt som hadde med sikkerhet å gjøre.
– Så om jeg ikke var så nøye på alt, så var jeg hvert fall nøye på det!
Renault-fantast fortsatt
Renault-interessen er fortsatt like stor. Arne har restaurert flere veteraner, og en strøken 8-er fikk mye oppmerksomhet i bilblader og sosiale medier. Den solgte han for ikke så lenge siden:
– Det kom en her som bøy og bøy over seg, så jeg kunne tilslutt ikke la være å selge den. Jeg har fortsatt en Renault Caravelle kabriolet.
– Det er jo samme understell og motor, bare et annet karosseri.
Merket i fronten er det samme!
– Og jeg kjører en ny Renault langs veien – og det skal jeg ha resten av min tid!
– Det er en stor firhjulstrekker, så den er ikke mye lik de gamle bilcrossbilene.
– Men merket i fronten er det samme.