Sjelden har vi sett mer populære Landsfinale-seiere enn i år – og aldri har bilcross vært bedre?
Sjekk oversikt over alle Bilcross.no-sakene i 2019 her.
Bilcross.no har dekket 32 løp fra nord til sør, øst til vest. Det er blitt kjørt tett oppunder 10.000 kilometer for å dekke moroa, til sammen har vi sittet over fem døgn bak rattet.
Og vi sitter igjen med mange gode minner fra en sesong som muligens topper alle de forrige:
Årets nykommer
Nyvinningen Talentracet på Grenland motorsportsenter må trekkes frem, og vi gjør det først som sist.
Dette var et «være eller ikke være»-løp for en arrangør som – dessverre – fikk mye tyn etter forrige sesong med en bøtteballett av en Juniorlandsfinale.
I Talentracet var den rå Grenland-banen tilbake til der det hele startet, med åpningsløpet for ni år siden: En vanvittig fart og tette fighter fra start til slutt.
Vi lot oss rive med, og tenker at det må være plass til en slik bilcrossbane også i Norges land. Forresten: Rallebanen – som befinner seg i den andre enden av skalaen – ligger «rett oppi gata» for alle dem som liker bilcross på gamlemåten.
Det må være plass til begge deler.
Årets gjenganger
Deretter kommer NMK Namdals Jubileumsløp på Raabakken på vår liste. Et skikkelig bilcrossløp, der det var lov å «kose og klenge litt» på hverandre.
Som seierherren sa etter å ha blitt jaga i fem finalerunder av resten av A-finalefeltet: – Litt dytting er lov, det er jo bilcross!
NMK Namdal er en klubb som satser på et storløp hvert gang de runder et nytt tiår. En etterlengtet gjenganger, som kommer sterkt tilbake hvert tiende år. Og da har de alt på stell, så til de grader!
I år fylte trønderklubben 80 år, og det ble et like stort show som da klubben rundet 70 år – begge ganger med Bilcross.no tilstede.
Sesongens høydepunkt – år etter år i 30 år
Så er det et godt, gammelt storløp vi aldri kommer utenom – ikke det at vi vil det, heller. For ingenting er så rått som Goldagsløpet.
Dette er løpet som er blitt stemt frem til årets beste bilcrossløp av Bilcross.no-leserne år etter år.
Så også i år?
Det er fort gjort å bli skjemt bort. For vi veit at Goldagsløp-helga blir en fantastisk opplevelse. Det er ingenting å utsette på NMK Gols solide opplegg fra A til Å – også i det 30. året med Goldagsløpet.
En fersking som allerede er veletablert
Et annet storløp som er kommet for å bli, selv om det ikke er inne i mer enn sitt tredje år, er Eliteracet på Bjorli.
Det virker nesten som om løpet har eksistert like lenge som Goldagsløpet og andre selvfølgelige storløp, men den gang ei. Det er en forskjell på 30 og 3 år – men det virker ikke sånn.
For prestisjen i Eliteracet var på plass fra første start. Her møtes de beste fra alle storløp over hele landet, og de kjemper om en seier som henger høyt.
Det er bare å glede seg til 2020-oppgjøret. Alle gode ting er tre – og med det fjerde skal det skje?
OBS! Selvskryt!
I all beskjedenhet trekker vi frem Bilcross.no-cup.
Tilbakemeldingene er så supre, at vi kan ikke annet enn å smile rundt også etter det femte året med cupen. Til neste år åpner cupen i Konsmo, fortsetter på Sigdal, og avgjøres med finaleløp på Kongsberg.
Folk liker at det er todagersløp med mye kjøring og sosialt samvær på kveldene, rundt om på tre forskjellige baner.
Artig at også andre klubber prøver seg med cuper, som for eksempel nyvinningen Hamar-cup.
Det er kanskje et nytt konsept for mange bilcrossere, men det er blitt mer og mer populært: I en cup må man sanke poeng jevnt og trutt i løpet av en hel sesong for å være best når poengene skal summeres opp.
… og så alle de andre
Hva med Elverumfestivalen? Som jo er så å si jevnstort med Goldagsløpet, år etter år? Hva med Finnskogfestivalen? Hva med Himmelspretten på Moa?
Hva med Sommerfestivalen? Smådølfestivalen? Sankthanscrossen? Hva med Roppecrossen? Neglespretten? Og for ikke å snakke om det veldig populære initiativet 3-timerscup på Grenland?
Hva med Landskamp – det absolutt største høydepunktet i løpet av sesongen for veldig mange? Hva med alle de knallharde kvalifiseringsløpene til NMKs Landsfinaler?
Vi kunne skrevet om disse også i evigheter. Men vi skriver ikke bok, og må velge ut noe. Men vi var der, og har skrevet om de tidligere i sesongen. Sjekk bare her.
En imponerende rekke med Landsfinaler
Det var heller ingen verdens ting å utsette på noen av årets Landsfinaler. Perfekte arrangement ble toppet av helt grenseløst populære seiere:
Thor Ole Grythe (NMK Hønefoss) vant Veteranlandsfinalen på hjemmebanen Eriksplassen med en gammel, hjemmesnekret Toyota Carina.
En skikkelig «udda» bilcrossbil, med en hel masse Reodor Felgen-løsninger og uvanlige kombinasjoner, under et ganske så lite skremmende skall. Akkurat som bilcross skal være.
Og det må sies: Veteranlandsfinalen er verdens mest trivelige løp. Gamle helter plukker hjelmen ned av hylla og møtes til dyst igjen. Gamle kjente møtes. Og røverhistoriene fra tidligere bilcrosstider sitter løst.
Endelig Emil til topps!
På den andre siden av aldersskalaen, sesongens største løp for de yngste bilcrosserne: Emil Sivesind (NMK Gjøvik) vant Juniorlandsfinalen, som gikk i et prikkfritt arrangement på Konsmo.
Publikumsfavoritten som setter publikumsplass på hodet hver gang han kaster seg ut på bilcrossbanen, fikk tidenes jubel da han krysset målstreken først og spant smultringer med Volvoen sin.
NMK Valdres hadde også tatt oppgaven svært seriøst, da de skulle arrangere NMKs Landsfinale for damer. Tross ruskevær holdt sto både bane og løpsavvikling til 20 i stil.
Og det ble nok en superpopulær seier: Anne Skollerud (NMK Hønefoss) halte i land seieren i VW boble på sleipt føre. Tårene rant både på hennes og konkurrentenes kinn etter triumfen. Bilcrossjentene kan skilte med et helt unikt miljø og samhold.
Alle unte den blide boble-jenta denne seieren – så inderlig. Og vinnerbilen var nok sprek, men det var uansett «ei gammal, velbrukt folkevognboble».
Latter og tårer om hverandre
Og da Jørn R. Grinden (NMK Elverum) kronet NMKs Landsfinaler 2019 med seier i seniorfinalen, med en bil til en brøkdel av prisen sammenliknet med mange av de andre landsfinalebilene, da tok det helt av i et folkehav på publikumsplass på Gardermoen.
Alle hyllet Jørn som tok sin andre Landsfinale-seier, men feiret den som om det skulle vært den første og eneste. Saaben var selvbygd og velbygd. På det nærmeste vi kan komme et nøkternt bilcrossbudsjett i en Landsfinale.
Ingen hadde sett flere folk på Gardermoen, noen gang. Kanskje bare åpningsløpet tilbake i 2004 kan ha vært noe i nærheten av like mange publikummere.
Og da sammenlikner vi med rallycross-NM og andre «større» event – men bilcross er og blir det største.
For ingen annen motorsportgren kan skilte med flere konkurrenter, og så mange dyktige sjåfører, som bilcross.