Johnny Hansen fikk så å si hele sesongen spolert: – Nå er jeg bare glad for å være tilbake!

AMPUTERT SESONG: Johnny Hansen rekker akkurat klubbløp, før sesongen er over. Foto: Stian Ormestad.

En 17-åring er frustrert etter en finale som ikke gikk veien. Etter et svartflagg han er helt uenig i, slår junioren igjen døra og kommer med noen gloser. Ikke noe veldig uvanlig i det – men reaksjonen fra dommerne og sakens gang videre er høyst uvanlig.

Roppecrossen i begynnelsen av mai var for mange sesongens første bilcrossløp.

Full av adrenalin kastet bilcrossfolket seg ut i kampen så lakken spruta og blekket fikk nye fasonger. Akkurat som bilcross skal være.

«Tydelig kroppsspråk» og «ingen tegn til anger»

Johnny Hansen (NMK Grenland) var som vanlig en stor favoritt i juniorklassen. Men denne gangen skulle det ikke gå veien for unggutten.

Det var ikke «vinn eller forsvinn, med samme sinn»: Det kokte over, som det gjør for noen og enhver noen ganger. Johnny så svartflagget i to runder, men fortsatte helt inn til mål.

I juryrapporten heter det:

«Rett etter målgang hadde føreren stoppet opp, gått ut av bilen og hadde i sinne knust bakruten på egen bil. Senere i parkeringsdepot så juryen at han oppførte seg ampert, slo på egen bil og gestikulerte heftig».

I dommen blir det også opplyst at Johnny ropte og skrek, men det «kunne ikke høres av juryen, men kroppsspråket var tydelig nok hva han mente om dem. I møte med juryen viste innmeldte ingen tegn til anger».

Startnekt på løp halvannen måned senere

Det høres jo voldsomt ut, men skiller seg neppe fra så mye annet vi har sett på bilcrossbaner rundt om i alle år – også denne sesongen. Men stemmer det? De fleste saker har minst to sider.

Johnnys versjon kom ikke frem før dommen var avsagt.

Etter opptrinnet fortsatte Johnny å kjøre løp. Den aktive junioren både vant og forsvant, uten å ha den minste anelse om at han var i ferd med å miste lisensen.

Helt frem til han sto i innsjekken på Talentracet i slutten av juni. Der fikk Johnny startnekt: Arrangøren NMK Grenland kunne ikke gjøre annet, etter at de hadde fått et tips om at junioren var fradømt lisensen.

Tilbake sto en forfjamset og mildt sagt overrasket lisensløs 17-åring, som ikke skjønte noenting.

Kommunikasjonsbrist

– Vi hadde ikke fått med oss at det var opprettet noen sak, og heller ikke fått med oss dommen, forteller Johnny til Bilcross.no.

Innkallelsen var sendt på en gammel epost-adresse som ikke er i bruk lenger, uten at forbundet gjorde noe mer for å sørge for at innkallelsen var blitt gjort kjent for den det gjaldt.

Det var heller ikke gitt noe informasjon til ledsager, enda det kommer frem av DU-referatet at ledsagerens rolle ble diskutert i møtet – uten at vedkommende i det hele tatt var kalt inn.

Heller ikke juniorens foresatte var informert, til tross for at lisensinnehaveren var 17 år og ikke myndig.

Heller ikke NBFs nye Gnist-app var til hjelp – her var det ikke noe som helst info å finne om saken.

En knallhard dom

Likevel behandlet NBFs domsutvalg saken:

«DU besluttet at innkallingene var i henhold til reglene og at saken derfor kunne behandles uten at alle parter var tilstede», heter det. Dette har NBF senere beklaget.

Dommen var langt ifra mild: Et halvt år uten lisens, og deretter halvannet års prøvetid.

Det innebar at Johnnys siste juniorsesong var spolert, inkludert Juniorlandsfinalen som han egentlig hadde kvalifisert seg til på Roppecrossen.

Og dette helt uten at begge sider av saken var lagt på bordet:

Johnny mente juryens beskrivelse var overdrevet. Han smalt igjen døra og slo i sideruta bak – dette var en tynn plastikkrute som fikk en liten sprekk.

Han var frustert, men mener at «ingen tegn til anger» er helt feil – han beklaget sin adferd etter målgang i møtet med juryen i etterkant.

«Juryen bekreftet at det under samtalene med fører og ledsager det ikke kom frem sjikane eller ukvemsord i noen form, kun sterkt sinne», heter det i dommen.

I møtet med juryen fikk ikke fører eller ledsager inntrykk av at saken ville bli tatt videre, selv om dette ifølge juryen skal ha blitt formidlet muntlig.

Er det her vi vil legge lista?

Det er verdt å merke seg at Johnny ikke bagatelliserer oppførselen sin i appellen – men likevel blir det understreket at straffen virker til å være unødvendig hard:

– Nå har dere lagt lista for hvordan dømmingen skal være, så da er det bare å holde seg i skinnet for alle som skal ut å kjøre litt bilcross i fremtiden!, skrev Johnnys storebror Lasse Turk Hansen på Facebook:

– Adrenalin, litt feil, og handlinger i affekt og frustrasjon, det må dere passe dere for.

– Sånne ting skjer, men skal tydeligvis fra nå av straffes på urimelige harde måter.

Appell eneste utvei

Bilcross-Norge reagerte sterkt på saken da den ble kjent, og Bilcross-sider og -grupper på Facebook kokte:

Det ble startet kronerulling for å hjelpe Johnny med en appell, som koster 10.000 kroner.

Det ble trykket opp klistremerker med støtte til Johnnys sak. Disse var å se på så å si alle bilcrossbiler på flere løp gjennom hele sommeren.

Etter å ha prøvd – uten å lykkes – å få behandle saken på nytt, var appell den eneste utvei. Med bilcross-Norge i ryggen fikk Johnny hyret inn en advokat som tok saken videre.

Det endte med en omgjøring av dommen, der resultatet er to måneder uten lisens, og ingen prøvetid.

Takker for all støtte

– Jeg er fornøyd med det, forteller Johnny til Bilcross.no. Han er nå klar for klubbløp, som det første skikkelige løpet etter en lang, ufrivillig bilcrosspause. Han prøvde seg på Sølvcrossen, men det endte med motorras.

– Men jeg mener fortstatt at de to månedene jeg var utestengt var drøyt og fortsatt en for streng straff, understreker Johnny, som bare vil legge saken bak seg:

– Nå jeg jeg bare glad for å være ferdig med det. Jeg har brukt for mye tid og ressurser på denne saken. Bortkastet bruk av tid og penger.

Aller helst vil Johnny og folka rundt ham takke for all støtte. Kronerullingen sørget for at alle advokatutgifter er dekket, så etter at appellgebyret på 10.000 kroner er tilbakebetalt går Johnny i null.

– Jeg er så glad for at dette er ferdig, og at jeg kan konsentrere meg om kjøring igjen – selv om det har blitt en amputert sesong.

Kritikk av løpets jury og NBFs Domsutvalg

I den endelige dommen heter det: «Når det gjelder juryens arbeid i forbindelse med behandlingen av saken, så mener NBF at dette kunne ha blitt løst på en bedre måte».

«NBF stiller seg også spørrende til hvorfor juryen bare gikk rett på innstilling til Domsutvalget og ikke selv også idømte en straff innenfor de straffereaksjoner en jury har anledning til å benytte».

Det tas også selvkritikk i forhold til «mangelfull kommunikasjon»: NBF bemerker at det ikke er tilstrekkelig bare å sende underretning om behandling via epost, uten da å forsikre seg om at denne er mottatt. 

Domsutvalget kritiseres også for å ha meddelt dommen på den samme epost-adressen.

«En ytterligere dimensjon ved denne spesifikke saken er det faktum at appellanten er junior og dermed burde en underretning om saksbehandling også ha gått til ledsager».

«NBF vil derfor på vegne av Domsutvalget beklage disse forholdene», heter det i den endelige dommen.

Ett par lærepenger for bilcrossfolket:

Det som står igjen etter at Johnnys sak er oppe og avgjort, er ett par ting:

Husk å sørge for at NBF har riktig epost-adresse og kontaktinfo på deg, og bruk en epost du jevnlig sjekker til å registrere Gnist-brukeren på.

Husk også å holde litt igjen når det koker som verst – men vi liker jo litt engasjement i sporten vår, gjør vi ikke?  Er det ikke derfor vi digger bilcross – at det er et skikkelig adrenalinkick?

– Jeg har hvert fall lært at man må tenke seg om to ganger, selv med mye adrenalin i kroppen, sier Johnny med et smil, glad for at saken endelig er ute av verden.

Til helga er det klubbløp som gjelder, og det blir i åpen klasse – på samme bane som Johnny Hansen ble nektet å kjøre løp på for tre måneder siden.

– Jeg ble sjokka, og skjønte ingen ting. Det var ikke noe moro i det hele tatt. Men nå gleder jeg meg veldig til å gasse på Grenland igjen, og jeg håper vi får realisert plan A så jeg kan hevde meg skikkelig i åpen klasse.

,