Mange sier «bilcrossen har tatt helt av». At bilene kostes på langt over budpris. Og biler selges langt over budpris. Men når tok det egentlig av? For lenge siden. Veldig lenge siden.
Les også: Bilcross.no gir bilcross til folket!
Vi vet at noen kjøpte bil allerede til det første bilcrossløpet her til lands til langt over budpris. Vi vet at det ble trimmet til en prislapp langt over budpris.
Det var kanskje ikke normalen tilbake i 1981, i bilcrossens spede start her til lands – men det var ikke unormalt, heller.
Det lønte seg å ha power under panseret. Da som nå.
Utover 1980-tallet var begrensingene få. Spesielt dekkreglementet var friere enn i dag, det ble kjørt på rene rallycross-slicks.
Det lønte seg å ha power under panseret. Da som nå.
Men det kom heller mer an på han eller hun bak rattet. Da som nå.
Vi kan jo ta en kikk i Bilcross.no-arkivet og hva som er nedskrevet i avisartikler fra bilcrossens barndom.
Så hardt rammet er jeg av bilcross-dilla, at jeg sparer selvfølgelig også på sånt…
Biler selges for både 20.000 og 30.000 kroner – i 1983.
Vi må bla langt bakover i arkivet for å finne den første avisartikkelen der en pris langt over budpris blir nevnt.
De beste bilcrossbilene kan bli solgt for både 20.000 og 30.000 kroner, står det i et avisoppslag fra 1983.
Og dette var da budprisen var på 5.000 kroner, pluss gebyr på 300 kroner som skulle fordeles som premiepenger på alle i finale.
Ved sesongåpningen i 1985 skriver Telemark Arbeiderblad om årets første løp i «Fartsbruddet». Dit kommer det mange verstingbiler, ifølge lokalavisa:
1985: Bare motorene er ofte verd 10.000 – 15.000 kroner.
– Denne grenen av motorsport har stått på det norske kartet i tre og et halvt år. Har det skjedd noen utvikling?
– Bilene har utviklet seg kolossalt, svarer PR-ansvarlig og speaker under løpet Stein Arne Fossheim.
– 5.000 kroner, som er salgsprisen enten man vil eller ikke hvis bud legges inn på bilen, er direkte latterlig, sa han til lokalavisa – og la til:
– Bare motorene er ofte verd 10.000 – 15.000 kroner.
Dette er en del av bilcrossen. Og sånn har det alltid vært.
Og det over her sto på trykk i TA lørdag 2. mars 1985. Altså før sesongstart for snart 35 år siden.
Og så mange år senere mener fortsatt noen at «nå har det tatt helt av i bilcrossen».
Feil! Det er en del av bilcrossen. Og sånn har det alltid vært.
Bilcross-bloggen: – Har vi glemt hvor heldige vi er?
Bilcross-bloggen: – Det fantastiske bilcross-Norge!
PS: Jeg mener at jeg kan mene noe om dette her. Jeg har ikke bare ramla innom, kan du si. Jeg nærmest vokste opp på bilcross, med pappa, storesøster og halve familien og nabolaget aktive. Så å si hver helg, hele barndommen, var vi på løp. Det er gode barndomsminner.
Så ble det filming av løp fra jeg var 14 år. Jeg har levert reportasjer til medier over hele landet (og utlandet) som fotograf og journalist i hele mitt voksne liv.
Og jeg kjører selv, er speaker, kurser juniorer, har vært med i arrangørstab, stått på flaggpost, i kiosken, i billettluka og stort sett alt mulig, og jeg har vært med i styre og stell i min egen klubb.
Jeg har sett alle sider av denne sporten. Og derfor vil jeg mene mye, i spalten Bilcross-bloggen.
Mvh Stian, Bilcross.no.