Kontrasten blir total fra et flislagt garasjegulv, til å bli kastet ut i krigen på bilcrossbanen. Erga har ikke kjørt på 15 år og er mest bekymret for om han «finner detta alternativsporet».
Sjekk alle de gamle kanonene som er klare for kamp!
Til helga, lørdag 29. juni 2019, kjøres NMKs Landsfinale for veteraner på Eriksplassen motorbane, NMK Hønefoss.
Rundt hundre gamle gærninger skal kjempe om å bli landets beste veteran, og flere gode, gamle navn har dukket opp på en bilcross-startliste igjen.
– Det er så mye nytt atte
Et av de navnene er 66-åringen Bjørn Harald Erga (NMK Tønsberg):
Alt er klappet og klart for comeback. Til og med startnummeret er malt på.
– Men det trenger du ikke lenger, du får utlevert startnummer i innsjekk i disse tider.
– Åja, det er så mye nytt atte. Jeg har kjøpt meg brannslokningsapparat, det må du ha med selv nå. Og presenning. Og det derre lisensgreiene på dataen, der fikk jeg masa meg til å få et brev i postkassa.
– Og den alternative ruta i en av rundene, det må jeg huske på. Alternativspor? Vi hadde ikke sånt før i tida, sier Erga og ler.
Humøret er på topp i garasjen. Her stuller og steller bestefar og barnebarn med en bil som har fått så mye stell en bilcrossboble bare kan drømme om.
– Bestefar kommer til å vinne!
– Hadde det ikke vært for den krabaten der, hadde jeg neppe funnet frem hjelmen igjen, sier Erga og peker på Max Erik Erga (9).
Max har aldri sett bestefar kjøre bilcross, og gleder seg som bare en 9-åring kan glede seg. Han er høyt og lavt i garasjen.
– Vi var på trening da, og da kjørte bestefar kjempefort! Så jeg tror han kommer til å vinne, sier Max med klokketro på helten sin.
Selv prøver Erga å roe ned forventningene: – Jeg håper jeg får kjørt tre omganger og kanskje en finale.
– Eller, alle sier jo at de kjører bare for moro skyld. Men ingen gjør det, veitu, sier Erga og ler.
Vant 25.000 kroner i førstepremie
Hans største triumf på bilcrossbanen var seier i Mestermøte på Konsmo i 2003. Dette var et av sesongens største løp, og Erga stakk av med 25.000 kroner i førstepremie.
– Jeg hadde så flaks at det sku’kke vært lov. Men det er jo en del av dette gamet, sier han med glimt i øyet.
Han har, som alle andre bilcrossere, hatt sin andel av både flaks og uflaks. Det har vært opp- og nedturer. Jubel og full krangel.
Han har kjørt bilcrossløp fra Mo i Rana i nord, til Konsmo i sør – og Stavanger i vest.
Holdt på å miste lisensen
Erga startet med bilcross i 1988, etter å ha blitt introdusert til sporten av en svoger.
Da var han solgt, og kjørte løp hver eneste sesong frem til det var bom stopp – bokstavelig talt – på Hakavik.
– Da ble jeg kjørt av banen rett før mål, og det var ikke snakk om at han som dyttet fikk svart. Jeg skjelte ut dommeren, han truet med å ta lisensen, og selv om det ikke skjedde, ble det ikke noe mer kjøring.
– Men nå, med en så ivrig krabat som han her, så må jeg prøve meg igjen, sier Erga og stryker lysluggen over panna.
– Max sandblåste hundre plugger i går, en etter en. Han hjelper meg med alt mulig og lærer kjapt. Det er moro å ha med en som er så ivrig.
Bilcrossbasillen blir du aldri kvitt
– Kan vi starte?, spør 9-åringen. Han inne i bilen, bestefar bak i motorrommet.
Bobla fyrer på første slag, og det låter og lukter fantastisk. En god, gammel boble er klar for krigen.
– Det er nesten fælt å kjøre den av flisene, sier Erga med glimt i øyet. Han grugleder seg til helga.
Selv om det er 15 år siden han kjørte aktivt, har han flere boblemotorer i garasjen, som «er tatt vare på sånn i tilfelle».
– Denne bilcrossbasillen blir du aldri kvitt. Jeg har tenkt på å kjøre et løp igjen hele tida. Og nå kommer det.
– Men ikke blås det noe opp da, for da tør jeg f… ikke å komme!