Dette er gjenbruk av beste bilcross-sort, av gamle klenodier som ellers hadde stått og rustet bort og forurenset naturen.
Les flere saker om bilcrossbiler i Bilcross.no-arkivet.
«Hei fra Norge! Jeg jobber for en norsk nettavis som dekker Bilcross, eller folkrace, og jeg vil veldig gjerne høre mer om deres team og de tøffe bilcrossbilene deres», var første henvendelse fra Bilcross.no.
«Udda» konkurransebiler
Mange nordmenn følger nemlig det finske folkrace-teamet på Facebook: Do diin racingteam.
De har et pågangsmot som mange kan misunne dem, der de nærmest graver frem bilvrak og setter dem i stand til mildt sagt «udda» konkurransebiler.
Do diin racingteam svarer kjapt, og forklarer at teamet består av fem kompiser som bygger biler i egne garasjer. De holder til på hver sine kanter av Finland: Lapua, Seinäjoki og Jyväskylä.
De lar gjerne Bilcross.no bruke bilder av bilene sine – se alle de spesielle doningene lenger ned i saken!
Sporer opp skogsvrak
– Vi søker etter biler på nettet, og når vi finner noe spesielt eller gammelt så prøver vi å få kjøpt det. Noen ganger er det vanskelig å spore opp eieren, for nesten alle bilene vi er interessert i er forlatte biler i skogen.
Men denne gjengen bruker vel så mye tid på å spore opp rette vedkommende, så bilen kan kjøpes og fjernes fra naturen – og bli til ny glede for både sjåføren og ikke minst folkrace-publikumet.
For med gamle miniatyrbiler og sjeldenheter som Goggomobil og Moskvitch, og på andre enden av skalaen digre amerikanske slodder, sperrer mange øynene opp.
Mange av bilene har stått i mange tiår og rustet nesten helt bort. Men de får likevel et nytt liv på finske folkeracebaner. Det er nesten som et mirakel.
En hobby som tar nesten all fritid
Under det spesielle ytre, er bilene ganske så like: – Vi bygger alltid nytt gulv, tilpasset Volvo eller Ford forstilling, og alltid Volvo bakstilling. Motor og gear er også Volvo eller Ford.
– Finske folkraceregler tillater at torpedoveggen kan flyttes 30 centimeter og akslene kan flyttes fremover, men hjulavstanden må være den samme, forklarer de til Bilcross.no. Ved å flytte hjulene fremover sørger de for bedre vektfordeling på bilene.
– Vi er ikke et profesjonelt team, men bygger biler som en hobby – en hobby som tar nesten alt av fritiden vår. Og alle bilene er bilcrossbiler som går i finsk folkrace.
Og bilene høster mye oppmerksomhet, sjekk bare her:
Kort om finske folkraceregler:
- Du kan flytte akselene, men akselavstanden må være den samme som originalt.
- Hvis du bytter til en motor av et annet merke enn originalt, kan motoren være på maks 2.250 kubikk. Bilen må veie minst 870 kilo.
- De beste bilene har 200 – 240 hestekrefter og girede kasser.
- Budprisen i Finland er 1.400 euro. Bileierne kan legge inn tre bud, andre kan bare legge inn ett. Alle som legger inn bud må ha finsk førerlisens. Budgebyret er 30 euro.
- Vi har fått denne linken med oversikt over bilcrossløp i Finland (ekstern link).
- Do Diin racingteam finner du på Faceboook.