BILCROSSARKIVET: Vidar Løberg ble kongen av Hannevoldbanen: Han vant like godt begge de to siste løpene høsten for 23 år siden.
Abonner på Bilcrossarkivet på YouTube!
Fredags(bilcross)filmen ligger klar og vises fra klokka 19.00 fredag. Dette er det siste hele løpet som finnes på film fra bilcrossbanen som eksisterte fra 1982 til og med 1996-sesongen.
Hovedrollen spilles av Vidar Løberg (NMK Grenland) – den gang 32 år gammel: – Jeg vant vel kanskje to løp på rappen der, helt på tampen, ja?, sier han når Bilcross.no ringer for en bilcross-prat.
Vandrepokalen hadde vandret i årevis
Vidar Løberg (55) fra Siljan kjørte aktivt bilcross i femten sesonger, fra debuten på Kongsberg høsten 1988 til og med 2002-sesongen. Han tok godt for seg i premieutdelinger på baner i nærheten.
– Vent litt, jeg må se her. Jeg har noen skap med pokaler, men alt står litt hulter til bulter. Og det er en del å kikke gjennom, det er ganske mange. Ikke for å skryte, altså!
Vidar finner til slutt ut at ja, han vant både bilcrossløpet på Hannavoldbanen søndag 25. august 1996, fredags(bilcross)filmen denne helga, og det aller siste løpet 8. september 1996.
Vidar tok både dobbeltseier og fikk vandrepokalen til odel og eie, etter at den hadde vandret i årevis.
Så å si alle bilcrossere over hele Østlandet som hadde fått opp farta på denne tiden hadde hvert sitt napp i pokalen.
– Det var ikke så lett å vinne på Hannevold!
Vidar Løberg hadde stått med to napp i årevis.
– Helt i starten vant jeg to kjappe seiere på to løp. Så gikk det mange, mange år før det ble noe dreis på det igjen. Jeg mangla jo bare det ene tredje nappet. Men det var ikke lett å vinne på Hannevold.
En ting var at det var lange startlister med mange harde konkurrenter. Banen lå i Svarstad i Vestfold, sentralt på Østlandet. Her ville hundrevis av bilcrossere kjøre, og tusenvis av publikummere kom for å se på moroa.
– Det var en morsom, men veldig vrien bane. Det var vinn eller forsvinn. Proffene kom jo stadig vekk på besøk fra andre kanter av landet, men de klarte aldri å vinne. Det var stort sett en eller annen lokal gærning som satsa alt og vant.
En stor lokal bilcrosshelt
Vidar kjørte bare løp i nærheten, og ble en stor lokal bilcrosshelt. Han kjørte aldri langt hjemmefra. På den tida måtte man ikke det, med massevis av baner.
– Jeg kjørte løp i Telemark, Vestfold og til nød Buskerud, sier han og ler. – Og det holdt i massevis. Bare på Hannevoldbanen gikk det masse løp, hele sesongen gjennom. Det var ikke alltid jeg rakk alle løpene der, engang.
Vidar teller seg frem til 14 – 15 løp i løpet av de mest aktive sesongene på 1990-tallet.
Og han både vant og forsvant. Det ble – selv om pokalhyllene er velfylte – oftere velt, bulk og krasj, enn seier. Sånn er det jo i bilcross.
Billig og bra boblemotorer
Men det ble sjelden motorhavari. Vidar bygde motorer selv, og hadde ord på seg for å være et petimeter. Boble-motorene hans gikk klokkerent.
– Det er bare å justere så godt du kan, forteller Vidar til Bilcross.no.
Vekta var nesten det viktigste i verkstedet. Her ble delene sirlig veid opp før de ble montert.
– Jeg er nok nøye, og likte å gjøre jobben skikkelig. Det er jo moro å få noe til å gå bra – og at det holder hele løpet ut.
– Jeg la ikke så mye penger i det. Men jeg gjorde det bra med de delene jeg hadde.
Ned i volum, opp i hestekrefter
Det aller første løpet i 1988 ble kjørt med en original 2-liter fra VW Transporter i hekken. – Jeg hadde jo ikkeno peil, sier Vidar og ler.
Etter hvert gikk han ned på volum, og opp i krefter: Vidar forteller om en 1700-motor som gikk helt sinnsykt. Den vant han med. Han forteller om en 1915-motor med to enkle i ei tid da alle de verste stilte med 2.3 og svære forgassere. Også da endte det med seier.
Og enda flere historier om små motorer som sparket godt unna.
– Det jeg mangla i motor, tok jeg etter hvert igjen på rutine. Erfaring, kombinert med lite vett, sier Vidar og ler.
– Jeg vant ofte på at jeg holdt maks på ytter’n og satsa alt. Ofte var dette et lite overraskelsesmoment. Der de andre bremsa, holdt jeg fortsatt fullt. Det gikk kanskje litt vel fort i svingene, men jeg ga meg ikke så lett.
– Enten så gikk det, eller så gikk det ikke.
Lyden av ei Løberg-boble
Et trent øre kan fortsatt høre at en boble-motor kommer fra Vidar Løberg. Og det hender fortsatt at den deilige lyden dukker opp på bilcrossløp:
– Jeg kjente igjen en motor jeg hadde bygd, ti år etter jeg hadde kjørt mitt siste løp. Da fant vi ut at den hadde gått i årevis. Det var en 1915-motor, som hadde gått hvert fall 40 løp. Og den går enda, veit jeg. Det er jo litt artig.
Vidar bygger fortsatt litt motor for kjentfolk. Lyden av Løberg-boble har dukket opp på Landsfinaler og andre storløp de siste årene. Men det er litt motvillig:
– Tida har gått fra boblene. Det er avleggs i dag, mener Vidar.
– I dag setter de inn en chip i en forhjulstrekker og raser gjennom svingene som bare det. Det sier seg selv, tida går. De gamle folkevognene er ikke til å kjøre, i forhold til de bilene folk bruker i dag.
– Men det er jo utrolig moro når først noen satser og får det til med boble. Folk står litt ekstra på tåspissene da!
Sikter seg inn på veteranklassen
Vidar gjorde et lite comeback i 2011-sesongen – med boble. – Da kjørte jeg på Hakavika, og kom f… meg rett i A-finale. Det hadde jeg ikke trudd!
Veteranen har vært ferdig med bilcross i flere omganger, etter at han la opp i 2002. Han har solgt alt før, og planlegger det igjen.
Men hver gang angrer han. Og plutselig står det to – tre bilcrossbobler med bur i i verkstedet igjen. Det er også status per i dag.
Men alt er til salgs. Nok en gang.
– Jeg har ikke samme tenningen som før. Så lenge den mangler, så lar jeg være å kjøre. Men jeg har sagt at skal jeg prøve meg igjen, så blir det i veteranklassen. Det kunne vært litt moro.
Spesielt moro å konkurrere med kompiser
Bilcross var en fin hobby i de femten årene det gikk for fullt. – Det var veldig artig, og ekstra artig da det gikk bra. Men det var f…. meg mange ganger det gikk dårlig au.
Det sosiale var greia. – Vi var på det meste femten aktive bilcrosskjørere, bare her fra Siljan. Og vi var jo kompiser, alle sammen på bilcross. Det var å glede seg til en ny bilcrosshelg, og spesielt moro var det å knive med kompiser og kjentfolk. Det trigget litt ekstra!
– Spesielt da jeg møtte kompiser jeg hadde bygd motor for. Da visste jeg jo at det kom til å bli hardt!
– Det var mange ganger jeg angret, da de susa over mål foran meg, sier Vidar og ler godt.
– Det blir moro å se film fra Hannevold!
Det blir lite bilcross på Vidar nå om dagen. I fjor var han ikke på et eneste løp. I år planlegger han å reise på noen igjen for å kikke.
– Jeg har noen motorer jeg har bygd som skal i krigen, så jeg har lyst til å se på det. «Men ikke skyld på meg hvis du ligger bakerst», har jeg sagt til dem, sier Vidar og ler – uten særlig trua på boble lenger.
Når han først er på løp igjen, blir det mye mimring. – Vi juger og skryter fælt med gamle kjente fra den tida. Jeg har ikke vært så flink til å ta vare på film, bilder og avisutklipp, så det skal bli moro å se igjen en film fra Hannevoldbanen, sier Vidar om helgas fredags(bilcross)film.
Filmen er det siste hele løpet filmet på Hannevoldbanen, filmet av Stian Ormestad. Og ikke bare er hele løpet på film, men også hele pemieutdelingen.
Aldri bud på vinnerbobla
Her får Vidar Løberg overrakt den største pokalen fra løpet, og han får vandrepokalen til odel og eie. Og han beholder bilen i budrunden, og vinner med samme bobla to helger senere.
Denne vinnerbobla var en spesielt god bilcrossboble, mimrer Vidar:
– Ja, det var den beste bobla jeg noen gang har hatt. Jeg tok fem seiere på rappen med den, og hadde ti A-finaler på ti løp!
På denne tida var det nesten ikke bud, så den byttet heller aldri eier. – Jeg la ikke inn eget bud, engang. Jeg brukte sjelden penger på bud. Det hendte så å si aldri.
– Sånn sett har bilcrossen forandret seg veldig.
Fredags(bilcross)filmen ligger klar og vises fra klokka 19.00 fredag. Her finner du flere fredags(bilcross)filmer.
Bilcross.no legger ut hele filmen gratis, så alle kan få se den. Men har du lyst til å betale noen kroner, så vi kan bruke enda mer tid og penger på å fortsette digitaliseringen av vårt enorme videoarkiv? Bidra gjerne hvis du har lyst: Vipps til 54 02 81.
Abonner gjerne på Bilcrossarkivet på YouTube!