Sjekk denne Landsfinale-bilen: Er det en «Volf»?

VOLF? Denne VW Golfen har fått Volvo-motor og den originale firehjulstrekken er blitt til bakhjulstrekk. Robert Sem Frisli (NMK Verdal Levanger) gleder seg til å kjempe mot resten av norgeseliten med «Volfen». Foto: Privat.

LANDSFINALEN I BILCROSS: I disse tider bygges det Landsfinale-biler over det ganske land. En hjemmefavoritt stiller med en av de mer spesielle doningene når Landsfinalen braker løs på Verdal motorsenter lørdag 18. august: En «Volf».

NMK Verdal Levanger huser Landsfinalen i bilcross 2018 på landets nyeste bane Verdal motorsenter lørdag 18. august 2018. Bilcross.no dekker løpet – som regnes som sesongens mest prestisjefylte løp gjennom godt over 30 år.

Sjakktrekk med bakhjulstrekk på Verdal-banen?

ALT PÅ STELL: Motorrommet ser ikke helt ut som i en vanlig VW Golf. Her er det ingen tverrstilt motor med forhjulstrekk, men en grom Volvo-motor som sender alle hestekreftene til bakhjulene. Foto: Privat.

28 år gamle Robert Sem Frisli (NMK Verdal Levanger) har gledet seg lenge til Landsfinalen kommer til hans hjemmebane: Verdal motorsenter.

I over ett års tid har han bygd og finpusset på et prosjekt, som skal være testet ut i alle ender og bauer på treninger før Landsfinalen:

En «Volf» – det vil si en VW Golf med Volvo-motor. Det mest spesielle med denne er kanskje at den trekker på bakhjulene. Originalt var det en firehjulstrukket Golf, og da kan man velge hvilken drivlinje man beholder.

Mens alle andre Golfer drar fremme, kan det være et sjakktrekk å stille med denne som drar bak. Gang på gang har bakhjulstrekkere gjort det bra og vunnet på Verdal motorsenter, så det er langt ifra noen ulempe på denne banen. Her teller sjåfør mer enn bil og trekklinje?

Syv centimeter kortere mellom hjulene enn en Volvo

Dessuten foretrekker Robert at det spinner bak. Han er ikke fremmed for å sladde litt. Men da har det vært med langt større og tyngre skyts, der det ikke bare har vært Volvo motor, men hele bilen har vært Volvo.

PENT BYGD: Mange flotte Landsfinale-biler bygges i disse dager. I Verdal’n bygges en strøken «Volf». Foto: Privat.

– Golfen er faktisk ikke så mye kortere enn for eksempel en Volvo 240, forteller Robert til Bilcross.no:

– Jeg kortet mellomakslingen ned syv centimeter bare, men hjulene står jo helt ute i hvert hjørne så det er ikke mye overheng i forhold til en Volvo.

På tide at alt klaffer i Landsfinale-sammenheng?

Robert kjører sin 15. bilcross-sesong, etter å ha begynt med bilcross junior tilbake i 2004. Da ble han Midt-Norsk mester. Etter det har han vært med i toppen av resultatlistene jevnt og trutt. Nå som Landsfinalen kommer til Verdal’n, er han en av hjemmefavorittene.

– I år er Landsfinalen det store, ja. Men akkurat i Landsfinale-sammenheng har det aldri klaffet, så det er på tide nå, sier Robert til Bilcross.no og ler.

Klar for å ratte «Volfen» i kamp mot resten av bilcrosseliten her til lands.

Arrangørklubb med stolte motorsport-tradisjoner

NYTT BANEANLEGG: Etter over ti år med planlegging, pengeinnsamling og dugnad sto Verdal motorsenter klart til åpningsløp for to år siden. Foto: Håkon Vinne.

Landsfinalen i regi av NMK Verdal Levanger vil bli arrangert på landets nyeste bane, på Verdal motorsenter som sto klart til åpningsløpet tidligere i 2016-sesongen.

NMK-klubben i Nord-Trøndelag har stolte tradisjoner og mange gode bilsportnavn i rekkene.

Les mer: Stort åpningsløp på splitter nytt motorsportanlegg.

Les også: Landsfinalen 2018 kjøres på Verdal motorsenter!

Les også: Vil tilbake til Verdal’n for å kjøre mer villmann!

, , ,