BILCROSSPROFILER: Mens far Nils Torfinn Ralle porta topper, fikk tak i noen grommere kammer, og brukte Simca 1307-forgassere, trimmer sønnen Per Arne Ralle bilcrossbiler bak PC-skjermen.
Nils Torfinn Ralle (NMK Bø) startet med bilcross i 1983, ett par år etter at bilcrossen kom hit til landet. Det ble tre sesonger med en Lada 1500 S.
Etter hvert ble det mange sesonger med VW boble, alltid ifølge Ralle selv med en «heilt original syttenhondre» i hekken.
Men nå på sine eldre dager kommer det en liten tilståelse fra 63-åringen: – Det ble vel porta noen topper, det hendte vi fikk tak i en grommere kam, og vi brukte Simca 1307-Webere på egenmekka innsug, det var gromme saker.
Gjør som bilcrossere flest – fikser det selv
I dag er det noe helt annet som gjelder. Sønnen Per Arne Ralle (NMK Bø) tar PC-en fatt når han jakter på mer power i bilcrossbilene sine. Felles for far og sønn Ralle er at de er på jakt etter billige hestekrefter.
Tilbake i 2012 startet chippingen i Ralleamtet. – Det var ingen som kunne hjelpe meg med det jeg trang for å få alt ut av en 16V Saab-motor, forteller Per Arne. – Alt som fantes, var en chip som fjerna turtallsperra – ikke noe mer enn det.
Per Arne lette både i inn- og utland. Men selv ikke i Sverige kunne noen hjelpe ham. Da gjorde han som bilcrossere flest – han fikset det selv.
– Jeg satte meg litt inn i det og prøvde og prøvde, og prøvde litt til. Det hjalp veldig på effekten, forteller Per Arne, det var veldig spennende – og en lidenskap var i gang.
– Det er alltid spennende å ta for seg en motor, leite etter flere hester, og se hva man finner. Nesten som en skattejakt!
For som kjent: Den som leter, han finner. Dessuten – nesten alle originalmotorer er strupa inn fra fabrikk. Det er så å si alltid noe å hente på å minske marginene.
Men som all trimming kan det gå utover holdbarheten. Det er likevel aldri noe stort tema i bilcross.
– Det jeg gjør er egentlig å nerde på PC. Du kan hente programvare og justere tenningsregister, bensin og luft, og finne et perfekt blandingsforhold – alt det man ellers gjør mekanisk på en motor. Forskjellen er at her skjer det digitalt.
Bygger bilcrossbiler til maks budpris
Det hender at han må frem med loddepinnen og fysisk endre på chippene. Det er pirkearbeid, viser Per Arne frem. Noen ganger chippes biler i kombinasjon med fysisk trimming, andre ganger er det bare snakk om å hente mer ut av en ellers original motor.
– Det er aldri bare å pøse på med bensin, det er viktigere å finne det rette blandingsforholdet. Noen ganger klarer vi ikke å øke toppeffekten, men vi kan kanskje øke bunndraget, eller justere bilen mer likt slik man selv vil ha den. Det er alltid noen forbedringer å finne.
Nå om dagen lager Per Arne sin egen, hjemmesnekra bremsebenk. Det er for å lettere kunne teste bilene underveis i mappinga. – Men ingenting slår å prøve bilen på banen. Det er da du får følelsen på hvordan det funker, i praksis.
Det har pappa Nils Torfinn Ralle lite til overs for. Han tester eller trener aldri lenger: – Jeg trena med Ladaen en gang, og da rulla jeg på taket. Så trening er ikkeno’ for meg!
Men det er blitt mange løp, gjennom 35 år med bilcross. Og det er blitt bygd mer enn femti bilcrossbiler her, kanskje mange flere.
– Å, herregud. Jeg har mista tellinga, men sier vi femti så har jeg hvert fall ikke tatt i, sier Nils Torfinn. – Og aldri har en eneste bil kosta over budpris!
– Eller, nei – en bil kom på 9.700 kroner. Det var VW Poloen jeg kjørte Landsfinale med, da måtte jeg handle noe litt dyrt som jeg mangla. Ellers klarer vi oss med det vi har, og den ene vennetjenesten er den andre verdt. Vi har sikkert vært med på å bygge enda flere enn femti biler til andre.
De aller fleste motorene tåler en skikkelig oppfriskning
I dag kjører både far og sønn forhjulstrekkede Saaber, Opeler og VW-er, med elektronikk under panseret.
En 1400 kubikks Opel-motor har de frisert opp fra originale 5.600 til å varve 8.000. – Den vant jeg old boys-klassen med, og ingen tror på oss når vi forteller hva det er under panseret, men se her!, viser Nils Torfinn frem.
– Bilcross skal være billigsport, der det gjelder å treffe lyset og ha en hel haug med flaks for å vinne. Men så skal det ikke være så viktig å vinne heller, det er moro bare å få kjørt. Men jeg prøver alltid å få med meg en finale, så en får kjørt mest mulig, sier Nils Torfinn.
– Også skal man komme til mål. Når du tøyer strikken litt med trimming er det ikke alltid at man klarer det engang.
– Joda, trimming er fortsatt en risiko, men marginene fra fabrikk er stort sett ganske romslige. Så de aller fleste motorene tåler en skikkelig oppfriskning, skyter Per Arne inn.
Fra å være en hobby for seg selv, reiser Per Arne Ralle nå rundt og hjelper andre bilcrossere. Det er blitt en liten sidegesjeft ved siden av jobb i oljeindustrien, der han også er en problemløser på PC.