Satser alt for å bli den første med to napp i Rendalspokalen!

FORBIKJØRINGSSHOW: Lasse Rud (NMK Gardermoen) kjørte forbi den ene etter den andre i løpet av tre omganger og finale i fjor. I år kommer han tilbake til Rendalspokalen 2017 med en bitteliten Toyota Starlet. Foto: Stian Ormestad.

RENDALSPOKALEN: «Forbikjøringskongen» har veldig lyst til å gruse alle konkurrentene, akkurat som han gjorde i Rendalspokalen i fjor. Lasse Rud (NMK Gardermoen) digger grusbanen uten alternativspor.

Rendalspokalen 2017 går lørdag 27. mai på Stor-Elvdal motorbane. Løpet teller som kvalifiseringsløp til både Landsfinalen for junior- og åpen klasse.

Fjorårsvinneren Lasse Rud (NMK Gardermoen) kjørte forbi den ene etter den andre gjennom tre omganger og finaler i fjor. I A-finalen kjempet han seg oppover i feltet, fra fjerdeplass til førsteplass.

I disse moderne bilcrosstider med alternativspor kan fort forbikjøring bli en glemt kunst. I Rendalspokalen må det kjempes om plassene i et godt gammeldags bilcrossløp – helt uten alternativspor.

Det hindret ikke Lasse i å sette samtlige konkurrenter på plass – og han ble en stor publikumsfavoritt! Derfor er mange spente på om Rendalspokalen 2017 er krysset av i kalenderen hans foran 2017-sesongen?

SNIKER SEG FRAM: Lasse Rud (NMK Gardermoen) fant en luke på alle ender og bauer i fjorårets Rendalspokalen. Foto: Stian Ormestad.

– Selvfølgelig – jeg synes banen er kjempekul! Det blir litt annerledes når det omtrent bare er grus. Og det er artig når man må kjempe for å komme forbi, sier Lasse til Bilcross.no.

I år kommer han ikke med Opel Calibra som i fjor, men skal heller gjøre et forsøk i en forhjulstrekket Toyota Starlet med Saab-maskin under panseret.

Lars Olav Løkken Lomundal (NMK Orkla) vant juniorklassen med Mazda i fjor. Han er fortsatt junior i år, og håper å få tid til å ta turen sørover til Rendalspokalen til våren.

LITEN KLUBB MED STORT LØP: NMK Rendalen har 25 aktive medlemmer. Da klubben ble startet opp for seks år siden fant de på noe lurt: Rendalspokalen. Fjorårets løp satte deltakerrekord med fulle startlister, forteller Frode Sletten i NMK Rendalen. Foto: Stian Ormestad.

Rendalspokalen gikk for første gang for seks år siden, og hvert eneste år har en ny vinner fått sitt første napp i vandrepokalen. Ingen har noen gang klart mer enn ett napp – Lasse Rud skal gi alt for å bli den første med to napp.

Den som får tre napp i vandrepokalen får Rendalspokalen til odel og eie. Hvert år blir det lagt 3.000 kroner i pokalen.

Det betyr at pokalens verdi ved årets syvende oppgjør er oppe i 21.000 kroner. Ingen har enda klart mer enn ett napp, så det må minst to løp til og en verdi på 27.000 kroner før den får sin rettmessige eier – sannsynligvis går det enda flere år.

Pokalens verdi er 30.000 kroner i 2020, 45.000 kroner i 2025, og så videre. – Men da håper vi noen snart har vunnet den, forteller Frode Sletten i NMK Rendalen.

GOD, GAMMELDAGS BILCROSS: Stor-Elvdal-banen er for det meste på grus, og den foruten en lang startstrekke er den ganske knotete. Det er heller ikke alternativspor. Sånt blir det god, gammeldags bilcross ut av! Foto: Stian Ormestad.

NMK Rendalen har etablert Rendalspokalen som sitt storløp på lånt bane, Stor-Elvdal motorbane. Årets dato er lørdag 27. mai, og løpet teller som kvalløp til Landsfinalen for åpen- og juniorklasse.

Les mer om arrangørklubben under emneknaggen NMK Rendalen. Her finner du NMK Rendalens nettside: www.nmk-rendalen.com

Bilcross.nos anbefalinger: Her er de beste bilcrossløpene i 2017-sesongen!

Husker du dette? Arne Nilsen slang seg med på en lettkledd PR-krig før Rendalspokalen 2012 – som var svar på denne saken: Big Brother-Lena ber konkurrentene om å holde seg unna hekken hennes.

,