Henrik Hårberg (NMK Verdal Levanger) legger opp etter 2016-sesongen, 50 år etter at han debuterte i bilsport.
– Jeg fant ut det at det er nok nå, sier 80-åringen. – Jeg bestemte meg for lenge siden. Jeg skulle få med meg en sesong på den nye hjemmebanen, så var det greit.
Da finalen i Midt-Norsk-mesterskap var ferdigkjørt på det splitter nye Verdal motorsenter, solgte Henrik bilen. Da var den 51. sammenhengende bilsportsesongen ferdigkjørt.
– Jeg solgte med kjøredress, hjelm, kjøresko – alt i hop. Da er jeg sikker på at jeg er ferdig, en gang for alle, sier Henrik og ler.
Han vet at det vil klø i gassfoten til våren, som det har gjort i alle år. Men nå er det slutt.
Veteranen har aldri vært listefyll. Han har alltid kjørt for å vinne, helt til siste målflagg. Henrik gir seg etter å ha sanket mer enn 500 pokaler.– Skal du holde på med dette, må du kjøre løp nesten hver helg – ellers henger du ikke med, mener veteranen. Han har ikke noen problemer med å holde følge på banen.
Det er transporten til og fra løp som tar mest på. – Det begynner å bli tungt på hjemturen.
– Jeg har alltid likt å kjøre et stykke for å kjøre løp. Jeg var mye sørover på 1960- og 1970-tallet, og det har vi vært helt fram til i dag. Det blir tungt å kjøre trekkbil og henger helt fra Gardermoen og hjem til Verdal’n kvelden og natta etter løp.
Da Henrik begynte med bilsport, fantes ikke bilcross. Men det var hastighetsløp på islagt vann om vinteren og på travbaner om sommeren. Den gangen var det ikke mange som drev med bilsport.
– Den første tiden kjørte vi med vanlig trepunktssele og orginalt sete, og ikke noe veltebur. Det var vel først i 1972 at et påbud om veltebur kom. Hvert fall et slags veltebur. Det ble også regler for høyere seterygg.
– Når jeg tenker tilbake, har det vært en veldig utvikling, forteller Henrik – som har vært med hele veien. – I dag er sikkerheten av en helt annen verden.
Da bilcrossen kom til Norge bygde Henrik bilcrossbil og meldte seg på det aller første løpet i Midt-Norge i 1982. Bilcrossen sørget for at enda flere starta med bilsport.– Det ble mye billigere, en kunne kjøre mye mer for mindre penger. Det var veldig artig med bilcross, det var det. Spesielt artig er det nå som vi har fått en egen bane her oppi Verdal’n.
Henrik har kjørt mest med Renault 8, både i rallycross og bilcross, men også NSU, Simca, Ford Escort MKI, Volvo Amazon, Opel Ascona, Opel rally-Kadett, med mer.
De siste 10 – 15 årene har det gått mest i Toyota Corolla med spinn på forhjulene.
– Det er altså så fælt hvordan de går. Vi setter inn Celica-motor med 176 hester, forteller en ivrig 80-åring. Det er vanskelig å få tak i de motorene, men Henrik vet hvor han skal lete.
Det er ingen tvil om hva som er favorittbilen: Renault 8.
– Det er en veldig god bil å kjøre, forteller Henrik med overbevisning. Både i H-løp, rallycross, bakkeløp og bilcross troner franskmannen med motoren i hekken på toppen av rangeringen.
En annen hekkmotorisert bil tar jumboplassen. For det er heller ingen tvil om hva som er den mest forhatte bilen: VW boble.
– Jeg bygde en bilcross-boble en gang. Da jeg hadde kjørt det ene løpet, ga jeg den bort – gratis.
Samme år som Henrik Hårberg debuterte i bilsport, ble en annen kjent Hårberg født; Kjetil Hårberg. Guttungen som i dag er 50 år vokste opp på billøp. Det samme gjorde barnebarnet, dagens stjerneskudd i Hårberg-slekta; Thomas Hårberg.
– Alle seks barna kjører bilcross, alle i hop. De fleste barnebarna også, forteller Henrik. Han har ikke tall på hvor mange barnebarn som kjører. – Det er mange!
Med bilcross.no på tråden tar Henrik seg en liten pause i byggingen av bil til et av barnebarna, Emilie Lundemo. Hun skal kjøre bilcross junior til neste år.Henrik tar på seg skylden – eller æren – for å ha lagt grunnlaget for galskapen gjennom generasjoner.
Han har vært bilmekaniker og biloppretter hele livet, både i jobb og som hobby – og som pensjonist går det i det samme fra morgen til kveld.
– Jeg ville ikke vært foruten. Jeg angrer ikke et sekund. Det er sikkert, ja.
Han angrer heller ikke selv om helsa har stått på spill. I 2010 stoppet hjertet på bilcrossbanen, i et løp i Brønnøysund.
– Jeg kom meg over målstreken før hjertet stoppet. Bilen trilla ut av banen, og den stoppet nesten helt ved ambulansen – så jeg fikk hjelp med en gang.
Derfra ble det helikopter til sykehus, der han ble liggende i litt over en måned. Det hadde Henrik selvfølgelig ikke tid til.
– Jeg var egentlig i god form, og ville hjem for å kjøre klubbløp. Men jeg fikk ikke lov. Da prøvde jeg meg med at jeg skulle hjem for å gifte meg. Doktoren gikk ikke på den, han krevde å få snakke med bruden. Ho fantes ikke, og da ble det ingen perm.
Men ved første anledning, etter utskrivning fra sykehuset med nye blodårer og pacemaker på hjertet, var det bare å få satt seg i en bilcrossbil og kjøre løp.
– Doktorene er så flinke i dag. De tok en skikkelig overhaling, så formen er fin. Men for å være sikker tok jeg en støyt med nitroglyserin før start, bare for å være helt sikker på å holde hjerte i gang hele heatet.
Mange nyter godt av at veteranen fortsatt er i full sving. Han er hjelpsomheten selv, og mange skryter av Henrik. Selv synes han det er bare moro å trå til.– Veldig artig. Jeg har drevet med bil bestandig. Det vil fortsatt være sånn. Men det kommer til å bli rart å ikke stå på startstreken selv til våren, innrømmer Henrik.
Det er desto mer moro å være med og følge opp alle etterkommerne. Mest av alt Thomas Hårberg i rallycross og Emelie Lundemo i bilcross junior.
Og overalt Henrik er, treffer han på kjentfolk. Det beste han vet er å mimre tilbake til tidligere bilsport-tider med andre gamle karer.
En av mange historier er fra en NM-runde i Mo i Rana på islagt vann. – Det var styggkald, og bilen fuska.
– Da kom det en kar og rev av bensinlokket før jeg skulle ut på banen. Han fylte noe på tanken, og tok en slurk selv også. Merkelig, tenkte jeg – men bilen gikk som et helvete!
Det viste seg at hjemmebrent fungerte fint som kondensfjerner, og karen som tok seg en støyt ble i fin form han også, – akkurat som motoren min, forteller Henrik og ler.
I dag setter Henrik pris på alle de gode historiene. Drivkraften i alle disse årene har vært den store spenningen. Den fantastiske spenningen du bare finner i bilsport.
Ingenting slår det å stå på startplata og vente på det grønne lyset – uansett om du er en 14-åring på første reis, eller en 80-åring på sin siste reis, mener Henrik Hårberg.
Les også: Landsfinalen 2018 til NMK Verdal Levanger
Les også: Henrik Hårberg stiller opp for alle!