BILCROSS-PROFILER: Vidar Engelstad fikk som 21-åring høre om noe nytt; bilcross. Det hørtes moro ut, tenkte han – og rigga en 13 år gammel Vauxhall Viva til bilcrossbil. 35 år senere er både Vidar og Viva’n fortsatt med på moroa. SE VIDEO OVER.
I denne saken finner du link til flere bilder av Vidar og Viva’n – og Smådølfestivalen 2016.
Vidar Engelstad (NMK Tønsberg) fikk høre om noe som var på gang av en kompis, som skrudde på en Ford Anglia for å kjøre det første offisielle bilcrossløpet i Norge. Det gikk av stabelen på Hakavik høsten 1981.
Vidar fikk tak i en 1968-modell Vauxhall Viva, røska ut stoler, seler og alt annet unødvendig inventar, kjøpte racingstol og personlig sikkerhetsutstyr, meldte seg på – og var i gang med det som skulle bli en livslang lidenskap.
Bilcross ble en umiddelbar suksess. Utover 1980-tallet var det kjøring hver helg på mange baner i kort avstand fra Tønsberg. De fleste av dem er borte i dag.
Vauxhallen med kallenavnet Svarten fikk mye juling, men holdt ut hele 1980- og 1990-tallet. Men rett over årtusenskiftet var det slutt.
I den 19. sesongen kom dødsstøtet i første sving på Hovlandbanen i Larvik.
Den gamle sliteren hadde tatt formen til en banan. Et langt liv, der mesteparten var tilbragt på bilcrossbanen, var over for den gamle engelskmannen.
Eller – ikke helt. Vidar kom over et nytt karosseri, der de aller fleste delene fra den gamle ble satt over på den nye – og Svarten 2 var klar for bilcrossbanen.
Hoggeren som tok i mot vraket av den gamle var fortvila over å gi vrakpant på så lite, forteller Vidar og ler.
Med nytt karrosseri og ny giv gikk Svarten 2 som et skudd. Det ble for første gang både heatseier og finalekjøring.
Det ble til og med bud på bilen i siste løp for sesongen, et bakkeløp i Hof.
Da ble det en lang og mørk vinter på Tolvsrød. Vidar gikk en vinter i møte uten å gnikke og gnu, banne og skru på den gamle Vauxhall Viva-en. Rett og slett en fæl vinter for Vidar.
Men da løvet spratt våren etter, dukka Vauxhall-en opp på Vårvelta på Lyngåsbanen. Der var Vidar på plass med en budkonvolutt – første og eneste gang han har lagt inn bud.
– Men nå er den vel freda, spør Vidar med et lurt smil. Det har aldri noen gang vært bud på bilen igjen.
Svarten 1 holdt ut 19 sesonger, Svarten 2 går nå sin 17. sesong. Dette karosseriet er en 1972-modell Vauxhall Viva Firenza Coupe.
Hverken den 44 år gamle bilen eller 56-åringen inni har tenkt å gi seg riktig enda:
– Men, den dagen Vauxhall-en gir seg, da gir jeg meg. Du veit, jeg har kjørt mot alle stjernene i dag: Petter og Henning Solberg, Sverre Isaksen – alle sammen. De har kjørt fra meg hele hurven.
– Du har aldri kjørt bilcross for å vinne?
– Nei, dette er jo bilcross – det viktigste er å delta og ha det moro. Jeg har aldri hatt noen ambisjoner utover det.
– Har jeg hatt noen finaler i det hele tatt ‘a? Jo – en B-finale da Svarten 2 var nyrigga. Og en C-finale en gang i tida. Aldri A-finale – men kanskje den kommer nå?
I denne saken finner du link til flere bilder av Vidar og Viva’n – og Smådølfestivalen 2016.
Klikk her for å finne flere saker om bilcross-profiler og alle deres snåle prosjekter!