Bilcross er restemiddag. Ikke et syvretters restaurantmåltid!

ormis

BUD-DEBATTEN RASER – TRADISJONEN TRO: Som vanlig etter en endt bilcross-sesong, raser bud-debatten: Noen vil ha budprisen opp, andre vil ha den ned. Hva med å beholde den akkurat som den er? Det mener Stian Ormestad som har fulgt bilcross i Norge siden 1984, først som publikummer i kortbukser, etter hvert som journalist, kjørt mye selv, og vært med på å arrangere løp, pluss flere verv i styre og stell på lokalt plan. Foto: Linda Flåteteigen.

Ingen skal tape penger på bilcross, og alle vil ha hver sin klasse. Jeg har 17.684 kroner på lønnskontoen akkurat nå. Lag en bilcrossklasse til meg!

Spør hvem som helst. Det er mest tap, og en sjelden gang et lite pluss i regnskapet – uansett hvilken hobby du velger. Sånn er det med bilcross også.

Mange skriker etter høyere budpris. Det går ikke an å bygge en bilcrossbil til 9.000 kroner. Hva tar de med i regnestykket? Alt ned til minste mutter?

Jeg har opplevd å få kasta drit etter meg – både i muntlig og bokstavelig form. Mest av det siste, og det bærer garasjen tydelig preg av. Jeg har også kasta masse drit etter andre, som får bruk for dette til bilcross.

Alle har vel noe stående? Eller må du kjøpe alt nytt fra butikk? Handle av en hogger uten å prute det grann?

Bilcross er til for dem som får til mye med lite. En delebil her, en kompis som hogger en bil der. Alltids noe å hente både her og der.

De fleste som driver med bilcross, driver også med bil ellers. En interesse som ofte fører til at du kommer over mye rart som ikke er brukanes til noen verdens ting – bortsett fra til bilcrossbruk.

Men klart – skal du bygge et råskinn, og regne på alt ned til den minste millimeter med sveisetråd – da blir det dyrt. Da må du regne med å tape penger.

Det bør være en kalkulert risiko absolutt alle er klar over. Det er prisen å betale for å stille til start med en strøken versting som alle sikler på. Det er sikkert moro, det også!

En smakfull sammenlikning: Du fyser på middag, og smeller sammen en restemiddag. Skal du regne på hva koteletten fra lørdagsmiddagen hadde kosta rett fra ferskvaredisken, den som ellers hadde gått rett i søpla?

Bilcross er restemiddag. Ikke et syvretters restaurantmåltid!

Argumentet med å regne trimming inn i prisen for å bygge bil, ramler rett gjennom her i gården. Øker vi prisen for å få igjen for å trimme litt, trimmer alle bare enda litt mer.

Gapet mellom budpris og reine byggekostnader vil alltid være der – for noen. Det er en pris å betale for en artig hobby, både i garasjen og på banen.

Det har i alle tider vært sånn at noen av bilcrossbilene har ligget litt over budprisen. Noen ytterst få langt over. Mange ligger litt under, de er ikke verd 9.000 engang.

Det kan ofte være like spennende å se om vi kommer over målstreken, som hvilken plassering det blir hvis vi kommer til mål.

Mange vinnerbiler er det brukt mer tid på, enn penger. Smarte løsninger som tar tid, men ikke koster spesielt mye. Og en god sjåfør bak rattet teller alltid.

Jeg har argumentert før for å ta bilcross tilbake til røttene, til sånn bilcross var ment – med referanse til folkrace Sverige.

Les også: – Bruk svenskeknappen og kjør en restart på hele bilcrossen!

Det å øke budprisen vil fjerne bilcross enda mer fra det bilcross opprinnelig var ment som. Og enda lenger fra det de har i Sverige – der er lite forandret gjennom årenes løp og folkrace lever i beste velgående.

Istedenfor økt budpris, bør vi se på andre ting som gjør sporten dyr. Budordningen, for eksempel. Ett bud per person, som i Sverige. Ikke personlige dekk, men dekk forsvinner sammen med bilen, som i Sverige.

Ikke gebyr på 70 kroner per bud til NBF. Se gjerne også på prisen på lisenser. Hvorfor skal forbundet i Norge ha det mangedobbelte, sammenliknet med hva det svenske forbundet tar av sine medlemmer?

Mens debatten raser, håper jeg alle som bygger biler for neste sesong koser seg maks i garasjen.

Kjapt tilbake til min klasse, der bilene skal koste 17.624 kroner – prisen har gått litt ned siden jeg rakk å kjøpe meg en yoghurt og en Japp i lunsjen.

christensson

VINNERBIL TIL UNDER 9.000 KRONER: Per Christensson lover på tro og ære at vinnerbilen hans fra Landsfinalen 2012 kosta under 9.000 i reine kroner og øre. Det er flere av dem som mener de har klart å bygge en vinnerbil til under budpris – så teller også sjåfør, flaks og uflaks inn, som alltid i bilcross. Foto: Stian Ormestad.