Årets Landsfinale-vinner har noe stort på gang for neste sesong: Store planer for en liten bil.
Etter at oppstyret rundt den unge Landsfinalen i bilcross-vinneren har lagt seg, røper Preben Myklebust (NMK Egersund) noen av planene for neste sesong.
– Dette er definitivt det største jeg har opplevd noen gang, forteller Preben Myklebust til bilcross.no etter Landsfinale-seieren.
Han skryter også av arrangementet, og var nok ekstra glad for en Landsfinale på Sørlandet:
– Konsmo-banen har jeg kjørt eks antall ganger, så jeg stilte med en stor fordel av å kunne banen ut og inn, forteller Myklebust – både bil og sjåfør var fintunet til banen.
– Det har vært noen utrolig kjekke dager etter løpet. Jeg har nå endelig begynt og forstå at jeg faktisk har vunnet Landsfinalen!
Forkjærligheten for små biler er ikke blitt mindre. Nå pusses støvet av en enda mindre doning enn vinnerbilen på Landsfinalen; en Morris Mini.
Unggutten har bestemt seg for å satse mot Landskamp.no på Momarken neste år, og regner med å få håra opp Minien såpass at det satses mot ny stor-seier – med en bitteliten bil.
– Tøft å prøve ut noe helt utenom det vanlige, sier Myklebust og gliser. Helt ukjent i bilcrosshistorien er den lille, brittiske konstruksjonen dog ikke.
I det store bilcross.no-arkivet finner vi blant annet en helsvart Mini, lang type som gikk som stasjonsvogn og varebil, men fortsatt like mikroskopisk liten.
Doningen – som bare ble kalt såpekoppen av speaker – kjørte fra alt og alle på filmklipp fra på 80-tallet, blant annet på Hannevold-banen.
Minien var stort sett suveren – så lenge det varte, helt til den havarerte.
Det er få eller ingen totalseiere registrert med Mini, de hadde en tendens til å bryte sammen på veien til seier.
Er det en mann som kan forandre på den statistikken, så er det sørlendingen Myklebust – som har mye å forsvare når han tar fatt på en ny bilcross-sesong i 2014.
– De bilene er helt konge. Jeg skal bygge en rallycross-Mini etter hvert også, forteller Myklebust som har enda et Mini-karroseri stående til det formålet.