Per Christensson (MK Fryksdalen) var uten tvil raskeste mann til start i Landsfinalen 2012. I kjølvannet lå en haug med nordmenn igjen med stygt skadet stolthet.
– At det går an – banke og banke og banke – det er greit å si i fra at han er der, men sånn kjøring blir jeg forbanna på, sier Runar Maribo (NMK Hønefoss).
Boble-kjøreren fikk kjenne på kroppen hvordan det er å ha den raskeste bilcross-kjøreren her til lands på hekken. Maribo måtte gi tapt i C-finalen og Christensson tok plassen i B-finalen.
I samme C-finale endte Landsfinale-helten Even Frøshaug (NMK Trøgstad) med snuta i været i første sving. Siste dytt på den brokete veien til brutt løp sto den samme svensken for. Hverken Maribo eller Frøshaug syns noe om svensker etter finalen.
– Nei, de synker drastisk i kurs akkurat nå, helt midlertidig, sier de med et smil på vei ut av parc ferme. Det er tross alt bare bilcross. Og seiersracet til svensken har så vidt begynt. For i B-finalen går det nok en gang veien. Før A-finalen er det få som levner svensken mye håp om seier:
Ola Hustad (NMK Molde) var storfavoritt med sin velkente svarte superraske VW boble. Hustad gikk i tet, men gikk også først i alternativsporet av en eller annen merkelig grunn. Da kom han ut i trafikk og med tre bobler sammen inn i S-svingene måtte det gå galt. Hustad gikk på sida og var ute av kampen.
Fjorårets uheldige Vegard Gjellum (NMK Modum Sigdal) i VW boble var veldig revansjesugen etter takinga i fjorårets A-finale. Han tok over ledelsen etter Hustad, men det holdt ikke helt inn. Det ble en tredjeplass.
– Jeg ble pappa for ei uke siden, så det har gått mest i bleieskift så jeg er veldig fornøyd, forteller Gjellum.
Hjemmekjører Ola Rustberggard (NMK Gol) i en av mange velpreparerte VW bobler i gul-hvite hjemmefarger. Han fikk selskap av klubbkompis Eivind Foss Morken (NMK Gol) som også kjørte seg opp fra B-finale. Ingen hjemmeseier, men en sterk fjerde- og femteplass totalt.
Så var det framhjulstrekkerne da – to stykker hadde på mirakuløst vis kommet seg til A-finalen: Foruten nevnte Christensson i Opel Corsa, var også Jørn R. Grinden (NMK Elverum) klar.
Og like sikkert som at det ikke var mulig med boble-seier på juniorlandsfinalen, var det at en framhjulsstrekker ikke kunne vinne på boble-banen på Gol.
Når skal folk skjønne at det eneste som er sikkert i bilcross, er at ingenting er sikkert? For i siste rundepassering av A-finalen var begge framhjulstrekkerne først, med Christensson foran Grinden – som vant Landsfinalen i 2008. Christensson kjørte sin aller første Landsfinale.
– Ja, nå må du skrive om enda en svensk seier, sier den sympatiske svensken og ler. Han var eneste svenske til start, og slo hele den norske bilcross-eliten ned i støvlene.
– Jeg hadde ikke en sjanse. Han kjører så vanvittig fort, sier Gjellum. Det er resten av A-finalistene enig i, og gratulantene står i kø. Hjemmekjørerne Foss Morken og Rustberggard mener de ikke har sett noen kjøre så fort på bilcrossbanen før.
– Det mest morsomme er jo at vinnerbilen har kostet under den norske budprisen, sier Christensson. Han tipper at han alt i alt kan komme til å tjene en liten slant på bilen hvis den blir solgt.
– Selvfølgelig er det mye jobb å bygge en bil, men i rene kroner og øre er dette en bil godt innenfor et vanlig bilcrossbudsjett.
Og det får svensken skryt for fra både konkurrenter og publikum. Det var en populær seier, tross noen mindre happy konkurrenter etter finale-racet.